Vet inte vad jag ska göra

Känner mig nedstämd och ledsen. Fattar inte hur jag ska fixa det här just nu. Känner mig så jävla värdelös. Har fått veta att jag har pco. Så kan inte bli gravid på egen hand. Livets mening enligt mig är att få barn och föra sina egna gener vidare till nästa generation. Sen kan jag inte ens bli gravid på egen hand, vet inte ens om jag kan bli gravid överhuvudtaget just nu.
 
Finns ingen som jag kan prata med om det här heller. Inte mina föräldrar, inte syskon, inte någon. Inte ens min sambo. Han tror att jag är sur hela tiden. Verkar inte som att han förstår att detta är jobbigt för mig och det gör mig ännu mer ledsen. Han har inställningen att allting löser sig. Kanske bra att han har det tankesättet så att vi båda inte bryter ihop. Men allt jag begär är lite förståelse. Fast kanske är det hans sätt att "sörja" och klara sig igenom det här. Jag vet inte, jag vet ingenting längre. Allt som var så självklart känns helt meningslöst just nu.
Anonym
2014-10-01 @ 10:51:53

Hej.

Jag är egentligen lite inne i de stadiet nu då jag inte längre orkar läsa om andras längtan och andras sorg för jag är sååå nergrävd i denna barnlöshet skiten själv. Men följer en blogg som heter "vartfanärstorken" och såg då en kommentar från dig där så jag klickade in mig på din blogg här.

Fy tusan vad livet är orättvist och svårt och hårt ibland. Och varför ska de vara så att vissa idioter kan få barn hur lätt som helst fast dom inte ens önskar dom, och så finns de människor som vi som ser de som livets stora mening och vi ska få kämpa igäl oss för de ska bli något och de är inte ens säkert de blir något där.

Men jag stannade vid detta inlägg som jag kommenterar nu för känns som du fått helt fel information om PCO?

Kan berätta kort om min resa hitils:

Jag och min sambo har varit tillsammans väldigt länge och blev tillsammans tidigt (firar 10år i Januari) Jag har ätit p-piller i 9 år innan vi bestämde oss för att skaffa barn. Jag var helt säker på att de skulle gå så lätt. Jag skulle bli gravid på första eller andra månaden och var bomb säker på detta...så blev de ju inte, månaderna gick och tillsist hade de gått ett helt fucking år, av sorg och besvikelse varje månad då mensen alltid kom till punkt och pricka! Så vi sökte hjälp, till min förfäran så får man ingen hjälp med ex IVF förens man är 25år (en helt sjukt regel enligt mig) men en privat klinik tog i alla fall emot oss för att vi skulle få råd och lite hjälp med annat. Sedan har jag nu under ett års tid fått testa massa olika hormon tabletter för att påskynda de lite eller hjälpa äggen att trilla ner lite lättare, till en början såg de inga fel på någon av oss. Sedan sa han en gång att jag hade lätta symtom av PCO vilket gjorde att hela min värld föll samman, men nu har jag läst lite om PCO och det är inte så hemskt egentligen fördärvligt orättvist är det ju men de handlar ju egentligen om att äggen sitter fast, de vill liksom inte trilla ner. Men man har ju fortfarande ägg och ibland så kan de faktiskt trilla ner av dig själv bara att de är mer sällan än på en vanlig person. Så man kan bli gravid på egenhand med...
Men sedan så kan man få lite hjälp av ex Pergotime eller liknande tabletter.

Detta hjälper ju inte dig och mig nu, men eftersom man inte släpper så många ägg som en vanlig person då man har PCO så brukar man vara mycket mer fertil då man blir äldre då man har PCO eftersom hormon rubbningarna då brukar bli bättre.

Nu har jag och sambon försökt över 2 år och vissa dagar känns livet verkligen botten...speciellt de dagarna då man ser massa gravid magar eller när alla på jobbet plötsligt är på smällen.

Nästa vecka (om min mens behagar komma) så ska vi få testa på sprutor....som ska göra att fler ägg trillar ner. Så hoppas så på detta..

Och om 6 månader så fyller jag 25år, då äntligen får vi påbörja en IVF behandling.

Vill bara du ska veta att du inte är ensam <3

Styrke kramar.

Svar: Tack för din kommentar. Jo jag har förstått att en del med pco (inte alla väll?) kan ha ägglossning någon gång då och då. Men jag känner att det är ju skitsvårt att veta när det händer (kanske två ggr per år max?) och man kan ju inte hålla på och ta ägglossningstest varje dag. En del känner ju när de har ägglossning men det har aldrig jag gjort. Sedan får jag ingen hjälp av pergotime eller liknande eftersomdet på min familjs sida finns en ovanlig men allvarlig (eller den behöver inte vara allvarlig men den kan bli det och är psykiskt påfrestande). och den vill min gynekolog undvika att mina eventuella barn får.
Jag känner exakt som dig, det är så j*vla orättvist hur livet kan vara. Och helt sjuka regler, som det med 25år. Vem säger att en 25-åringen är bättre mamma än en 22-åring t.ex. Och vart kommer 25 ifrån? En del skaffar ju när de är 15.
Jag önskar dig allt gott och jag hoppas verkligen att du kommer få bli gravid inom en snar framtid.
Kramar
Längtan efter att bli en familj

anonym
2014-10-01 @ 20:38:46

Hej igen, pco kan betyda att du har ägglossning 2 gånger per år men också att du har ägglossning 8 gånger per år. Sen kan de vara så dumt som jag har förstått med alla vaginala ultraljud jag gjort under detta år att man kan ha ägglossning varje månad, men att de dära dumma ägget inte vill mogna och bli rätt storlek.

Uch jag hatar denna längtan, önskan och förväntan! Och pergotime är absolut inte säkert att de hjälper något (det gjorde de inte för mig) så för din/er skull så gör allt du bara kan för att slå i stora trumman på en gång och kämpa för att få börja med IVF.

Jag vet tror 25-års gränsen handlar om pengar, och något pucko som aldrig behövt längta efter barn har satt den dryga idiotiska hjärtlösa gränsen.

Hur lång tid kommer de ta tills du får svar om du får börja med någon hormon behandling??

Kramis

Svar: Hej igen! När jag var hos gyn. i augusti sa han att det nästan inte hänt någonting sen jag slutade med p-piller (i mars). Och jag har fortfarande inte fått mens sen dess så tror tyvärr inte jag har så många ägglossningar. Den här utredningen kan ta upp till ett år. Sen efter det får jag ställa mig i kö till IVF, så över ett år iaf innan jag får börja med IVF. Eftersom den här sjukdomen finns på min familjs sida så är det till 95% klart redan att det kommer bli IVF
Längtan efter att bli en familj

Anonym
2014-10-01 @ 20:54:21

Fy tusan vad orättvist, men vart får du hjälp någonstans?? Vi fick inte hjälp av någon förens vi sökte hos en privat klinik.
Känns dö drygt att du ska behöva vänta ett helt år på ett svar liksom!! <3

Svar: Jag har sökt på en privat kopplad till landstinget (tydligen har de inga gyn. läkare på sjukhuset här då det brist). Anledningen till det tar ett år är att jag ska utredas för en sjukdom. Det är en väldigt ovanlig och komplex sjukdom. Så jag ska ta ett blodprov och tydligen tar det upp till ett år att analysera. Så det är därför. Därefter får jag antagligen vänta på kö till IVF. Så nu är det jobbigt...
Längtan efter att bli en familj

Anonym
2014-10-01 @ 21:00:31

http://www.ivfpodden.se/podcast/2014/avsnitt-4-agglossningsrubbning-och-pcos/

anonym
2014-10-01 @ 21:06:52

Men gud så orättvist!!!! Tycker ändå det är orättvist för allt tar ju sådan tid liksom.

Uch så orättvist!! <3


Finns ju någon sådärdär termometer man kan mäta temp varje dag och på så sätt se om man har några fertila dagar tror den kostar typ 3000kr men då kanske du kan hitta dina enstaka fertila dagar?


Svar: Mmm, jag tycker också det är orättvist. Och orättvist att man ska få betala för att få hjälp. Vill ju kunna lyckas på egen hand. Aha okej, hmm det kanske kan vara värt pengarna. Kram
Längtan efter att bli en familj

Kathrine
2014-10-01 @ 21:24:25

Det är jätte surt och jätte orättvist.

Idag hämtade jag ut mina första sprutor.. 1800kronor kostade dom.. sura pengar när man ändå inte tror de hjälper, men tänk om de hjälper då är de värt hur mycket pengar som helst!!

Svar: Ja, det är det. Jag hoppas verkligen att det kommer hjälpa för er. Och som du skriver då kommer det att vara värt varenda krona. Men det är orättvist att inte alla ska ha råd att få chansen till att skaffa ett barn
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0