Är det så svårt att tänka på vad man säger?

Idag är en sådan där dag när jag bara måste få skriva av mig lite. Blir så trött på att inte få någon förståelse alls från folk i ens närhet som vet vad man går igenom (det är väldigt få som vet vad vi går igenom och jag är för tillfället inte sugen på att berätta för fler folk). Nu menar inte jag att folk ska förstå hur människor som vi som går igenom det här med ofrivillig barnlöshet känner. Men man kan väll försöka att förstå och framför allt tänka på vad man säger.
 
Fick reda på att en nära kompis som har ett barn sen innan är gravid igen. Och hon skrev hur orolig hon är nu eftersom hon har hört att har man varit gravid en gång så kanske man aldrig blir graivd igen, detta kanske är våran chans skrev hon. Förstod inte riktigt hur hon tänkte där, jag har också hört om folk som varit gravida en gång och sedan inte lyckats bli gravida igen. Men hon har ju blivit gravid igen... Och jag förstår att hon känner en oro för hur det ska gå, det gör nog de flesta som är gravida. Men hon har ett barn sen innan och hon har blivit gravid igen!
Och det som gör mig arg är inte att hon känner sig orolig utan hur hon bemöter mig när jag berättar om min oro. Varje sak jag säger/skriver bemöter hon med ett motsvar/motfråga (ingenting om att hon förstår att jag är orolig) Hon frågade mig hur jag mår. Jag svarade att jag inte mår så bra eftersom jag inte vet om jag någonsin kommer att kunna bli gravid. Då sa hon att "kan ni inte göra provrörsbefrukting?" Jag svarade att det ska vi men att chansen bara är ca 30% varje gång att lyckas (ännu mindre med PGD), och att chansen att bli gravid på 3 försök är ca 60-65% (tror det är något sådant med PGD). Då säger hon att "ja, men det är ju över 50% chans". Jag försöker förklara för henne att en del aldrig lyckas blir gravida genom IVF och att jag läser många bloggar med tjejer som inte har lyckats. Då svarar hon att "Ja, men ni måste ju försöka iallafall". Det är väll klart som f*n att vi ska försöka men jag måste väll ändå ha rätt till min oro?! (Detta sa jag inte utan tänkte bara). I det ögonblicket insåg jag att jag aldrig kommer kunna prata med denna vän om detta. Och det som gör mest ont är att hon är den vän jag känt i flest år och i stort sett min enda barndomsvän, min närmaste vän helt enkelt. Jag trodde jag skulle kunna prata med henne men det går inte. Och jag vill inte förlora henne som vän. Men en person som förväntar sig att jag ska förstå hennes oro över att få missfall (hon som faktiskt varit gravid och fött ett barn) men som inte kan förstå min oro över att aldrig kanske ens kunna bli gravid, nää en sådan person klarar jag faktiskt inte av just nu. Och det smärtar något otroligt för det känns inte som att jag har någon jag kan prata med. Eller jag har bloggen och alla läsare men jag skulle vilja kunna prata med någon i min närhet, IRL.
 
Börjar bli orolig för sjukhusbesöket i december också. Tänk om de hittar ännu fler fel på mig? Skulle inte förvåna mig det minsta. Jag skulle vilja skruva fram tiden ett par månader, till mars månad ungefär. Hade varit skönt att få sätta igång med IVF:en nu. Även om den inte skulle lyckas är vi ju iallafall igång och det är det viktigaste just nu (ja förutom att få bli gravid då).
 
Nu känner jag mig ännu deppigare än vad jag redan var innan. Menmen, har ju fått skriva av mig lite. Nu ska jag ta hand om tvättem och sedan krypa ner i soffan och kurera mig. Har feber, är förkyld, har ont i huvudet och mår illa :(
Ha det bra alla kämpar därute. Tack för att ni finns, ni som förstår mina tankar och min oro. Styrkekramar till er!
 
Libra
2014-11-20 @ 18:20:47
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Det är så jobbigt med folk som inte förstår. Det är nog därför som vi inte berättat för så många. Det kanske finns fler som ska göra/gör IVF i din närhet? Jag startade träffar i början av året och det är superskönt att prata med andra som verkligen förstår.
Kram

Svar: Ja, det är ju det. Begär inte att folk ska förstå hur man känner. Men när en människa först vill att man ska förstå hennes oro men sedan inte kan förstå den oron jag känner, då blir jag irriterad. Vet inte om det finns så många häromkring som går igenom samma sak, tror Stockholm är närmast då. Tar en timme med tåg dit. Det hade varit skönt att få prata med någon i samma sits, Kramar
Längtan efter att bli en familj

A

Vilken tråkig attityd. Tyvärr är det så att många inte kan förstå eller ta till sig det minsta av det vi känner.
Jag kan varmt rekommendera att utlysa en träff. Jag trodde knappast att vi skulle bli 10 stycken på en vecka iaf! Dessutom har Libra hjälpt mig att göra reklam vilket också har hjälpt! Annars får du hojta till när/om du har vägarna förbi Stockholm. Om inte flera så kan ju vi alltid träffas och prata!

Kram!

Svar: Ja men absolut. Trodde liksom att om jag förklarade hur jag kände så skulle hon ha lite förståelse, men nej. Är besviken och ledsen på henne men har iallafall insett att jag inte kan vända mig till henne igen när det gäller detta. Snällt av dig =) Jag bor ca 1 timmes tågresa ifrån Stockholm (har tyvärr inte körkort) så skulle absolut kunna ta mig till Stockholm någon gång. Skrev precis till Libra att just nu orkar jag inte åka och träffa någon (eller är nog för feg). Men absolut längre fram. Tycker att Libra är en enormt stark person som engagerar sig så i andra trots allt det jobbiga hon själv går/gått igenom.
Jag tycker definitivt att vi ska ta och träffas någon dag, antingen själva eller med andra IVF tjejer :)
Tack för stödet.
Kramar
Längtan efter att bli en familj

Libra
2014-11-20 @ 21:30:45
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Det finns träffar i Stockholm som precis ska börja. Kolla in min blogg för info. Var bor du? Annars kan man efterlysa i din stad. :)
Kram

Svar: Bor i en inte så stor stad, så vill helst inte skriva (av anonyma skäl). Men har kollat på din sida och Stockholm är nog närmast :) För tillfället orkar jag nog inte (eller är för feg att åka och träffa någon), men definitivt längre fram :) Så snällt av dig att engagera dig i andra trots allt du själv gått igenom. All heder åt dig =)Kramar
Längtan efter att bli en familj

A

Vilket som funkar för mig, annars nås jag även lätt per mail! :)
Vad gäller Libra så tycker jag att hon borde bli IVF-ambassadör! Sån otroligt stark kvinna trots dessa motgångar! <3

DMPCOS
2014-11-22 @ 17:15:32
URL: http://www.drommamedpcos.bloggo.nu

Åh jag känner precis som du! Så trött på att sätta mig in i andras jobbiga grej när dem har såna svårigheter att görs detsamma! Är väl inte så svårt att förstå att något är jobbigt för en vän?? Men tydligen..jag är lyckligt lottad som har 2 vänner som jag kan prata med. Men är väl också dem man har...resten som blivit gravida som jag ansträngt mig för tycker de är besvärligt å för obekvämt att ha fortsatt kontakt.

Är så skönt med alla bloggare här, men som sagt IRL hade ni varit ännu mer guld värda känns de som ibland! Kram å pepp så gott jag kan!

Svar: Det är så himla tråkigt tycker jag att det ska behöva vara så, de som är ens vänner som man tror ska stötta en i vått och torrt. Begär som sagt inte att mina vänner ska förstå hur jag känner men önskar att jag kunde få lite mera stöttning och förståelse över att jag är orolig. Speciellt när man verkligen försöker sätta sig in i deras situation. Skönt att du har några vänner du kan prata med iallafall :) Jag har en på jobbet som genomgått IVF som jag pratar med ibland, men det är ingen jag känner jättebra eller umgås privat med. Och på jobbet vill jag inte sitta öppet och prata om hur jag mår/känner.Ja, det är skönt att ha alla bloggare man kan vända sig till. Och det finns ju olika träffar för oss IVF-bloggare, men än så länge är jag lite för feg för att vara med på en träff. Konstigt det där :/
Tack så mycket och kramar till dig med.
Längtan efter att bli en familj

Vänta lite till..
2014-11-23 @ 20:27:25
URL: http://vantalitetill.wordpress.com

Ååå vad jobbigt! Vissa människor borde gå en kurs i empati. Tyvärr är det inte de människor som man betraktar som sina bästa vänner som är de bästa lyssnarna. Ibland hittar man de mest förstående människorna på mera oväntade ställen. Kram

Svar: Ja, jag håller med. Nää, det är nog så tyvärr. Just nu känns det iallafall väldigt skönt att jag har bloggen att ventilera mig i och få lite respons i. Av folk som vet vad jag går igenom och som verkligen kan visa empati =) Kram
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0