Usch och fy!

Känns som att jag just nu är ett enda virrvarr av negativa tankar. Orkar inte, vill inte, borde inte. Jag försöker verkligen tänka positivt, att allt kommer att ordna sig till det bästa och att även jag kommer att få bli mamma. Men det är så svårt. Sen klickat jag in på massor av olika IVF-bloggar och då blir jag ännu mer negativ. Vet att man inte kan dra några slutsatser om hur det kommer att gå för egen del genom att läsa andra IVF-bloggar. Men det känns som att de som inte har lyckats bli gravida genom IVF (många som gjort fler än 3 försök utan att lyckas) är så många fler än de som har lyckats. Jag har inte ens gjort en första IVF och mår skit, förstår inte hur ni som har gjort flera IVF orkar (rent psykiskt alltså). Jag beundrar er och alla andra som kämpar något enormt och jag känner så med er alla <3 Jag har haft en hel del motgångar och dystra besked genom livet men det här är det absolut värsta jag någonsin gått igenom.
 
Har läst olika liknelser kring ofrivillig barnlöshet. Bl.a. någon som liknade det vid en lång bergochdalbana som man aldrig vet när man får kliva av. Jag skulle vilja likna denna resa vid att bli inslängt i en tvättmaskin. Det är hela tiden en kamp för att hålla sig ovanför vattenytan (för att kunna andas). Så länge tvättmaskinen snurrar på i vanlig takt så går det ändå (även om det är svårt). Men plötsligt drar centrifugreringen igångoch allting snurrar mycket snabbare. Det blir nästan omöjligt att hålla sig ovanför vattenytan och man slutar för en stund att andas. Just nu skulle jag nog säga att centrifugen är igång för min del och jag hoppas att min tvättmaskin snart kommer att snurra i vanlig fart igen så att jag kan ta några små andetag igen. Men stannar helt det gör inte min tvättmaskin -inte förrän den dag jag får bli mamma. Och då kommer antagligen en annan tvättmaskin att dra igång -en tvättmaskin fylld med fart och fläkt och framför allt fyllt med glädje och lycka :)
 
Libra
2014-11-13 @ 22:46:58
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Vi får hoppas att du slipper kämpa lika länge som mig. Jag tror det är viljan som är så pass stark hos mig. Ger jag upp så drunknar jag. Det är jag säker på.

Styrkekramar till dig. Ge inte upp innan du försökt. :)

Svar: Ja, det hoppas jag med. Jag beundrar din styrka och att du orkar fortsätta.Nej då, jag ger inte upp innan jag har försökt. Men jag har väldigt svårt att vara positiv hela tiden...
Längtan efter att bli en familj

Salt
2014-11-15 @ 09:13:07

på min klinik är statistiken att 30% lyckas på första försöket och 70% efter tre försök, så försök att inte fördjupa dig för mycket i det du läser på internet, det är ju inte hela sanningen. Många börjar ju också blogga efter ett eller flera misslyckade försök, så det är ju ingen verklig spegling av alla som gör IVF. Vi lyckades t ex direkt.

Svar: Nää, ja vet att man inte ska göra det. Men blir lätt så, sen ska jag göra IVF med PGD och då sjunker chansen att bli gravid till 25%. Sen vet jag inte om man får fler än ett försök :/ Och tydligen kostar IVF med PGD dubbelt så mycket än vanlig IVF att göra (om man ska betala själv). Är lättare att ta till sig negativ info. än positiv. Men du har rätt, de är ju antagligen fler som skriver som misslyckas än som lyckas. Och jag har ju inte ens gjort första försöket, så ska försöka vara positiv =)
Längtan efter att bli en familj

Tove
2014-11-17 @ 21:25:30
URL: http://tovesvensson.se

Jag kan de där olika känslotillstånden utan och innan. Jag förstår var du befinner dig! Jag är just nu sjukskriven för vad vi kan kalla, psykisk förkylning, som någon skrev så bra i en krönika. Helt plötsligt kände jag att jag inte orkade mer. Och efter att ha varit hemma några dagar fick jag tag på psykologen på Sahlgrenska, som gav mig en akuttid. I fredags var jag där och hon hann nästan inte stänga dörren om oss innan jag brast i gråt! Men så skönt att få prata av sig lite. Hon sa att preliminärt ska jag börja med att vara hemma i två veckor till - det är ju läkaren som måste ta det beslutet. Så här sitter jag med min ömma kropp. Vi är iaf godkända för att få göra PGD!

Här i Göteborg har vi rätt till tre IVF med PGD. Vi har även rätt till syskonförsök, har jag fattat det som.

Lycka till!
Varma kramar!

Svar: Skönt att höra att det finns några som förstår vad man känner och går igenom (även om jag inte önskar att någon annan skulle behöva gå igenom det). Har precis insett att min närmaste kompis aldrig någonsin kommer att förstå vad jag går igenom eller hur jag känner. Försöker förklara men får hela tiden ett "motsvar", ingenting om att jag förstår att du mår dåligt utan "ni kan ju göra provrörsbefruktning" "ja men ca 60% att lyckas, det är ju över 50%"... Så förklarar jag att det ändå inte är alla som lyckas "ja men det är ju värt att pröva". Ja det är väll klart att det är värt att pröva men det innebär ju inte att vi lyckas.... blir så trött och ledsen av att få försvara hur jag känner.Jag vet inte hur länge jag ska orka... känner att jag stänger ute mycket av mina känslor. Är bara i bloggen som jag skriver hur jag verkligen mår. Önskar att jag hade någon som jag kunde sitta ner och prata med, bara spy ur sig alla känslor och tankar som jag håller inom mig.
Får man fråga om det finns någon genetisk sjukdom i din eller din mans släkt? Eller har ni blivit godkända för det ändå?
Önskar att det fanns något att säga som kunde få dig att må bättre, men eftersom jag går igenom samma sak så vet jag att det inte spelar någon roll vad jag skriver för man mår lika dåligt ändå. Men jag finns iallafall här ifall du känner för att skriva av dig...
Aha, vad synd att jag inte bor i Göteborg längre (är ifrån Ggb men bor många mil därifrån). Så får göra IVF med PGD i Huddinge. Tror inte att de ger syskonförsök för när jag frågade min gynekolog så svarade han undvikande och sa att det får vi ta senare och att "nu har det ju varit regeringsskifte så vi får vänta och se".
Tack detsamma!
Massa kramar
Längtan efter att bli en familj

Tove
2014-11-20 @ 01:21:21
URL: http://tovesvensson.se

Vår anledning till att få göra PGD är att jag har en balanserad translokation mellan kromosom 4 och 5. Vad jag vet, så har jag inte ärvt det. Både mina föräldrar och syskon har inte haft några problem att få barn. För min del är det nog en mutation, tyvärr!
Vad jobbigt att inte ha någon att kunna prata med! Då kan jag varmt rekommendera att gå till en psykolog. Det borde finnas en på er klinik, som är insatt i er problematik?
Du är välkommen att höra av dig till mig också, mer privat om du vill. Min mejladress hittar du på min blogg.
Många varma kramar!

Svar: Aha ok, jobbigt. Hoppas verkligen att vi båda två ska få blir gravida inom en snar framtid. Ja, jag har funderat på det, men känns samtidigt jobbiga att sitta öga mot öga med någon man inte känner och blotta sig. Är lättare här... Jag går hos en privat gynekolog, men har är kopplad till landstinget. Så borde väll gå att ordna genom honom? Tack så mycket! Ska till sjukhuset och ta massa prover i början av december, har en känsla av att jag skulle behöva skriva av mig massa då.
Kramar
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0