Hopplöst

Tänkte bara uppdatera lite snabbt vad min gynekolog ville. Tyvärr har han inte lyckats få fram de papper kring min bror som behövs. Så nu har han ett sista sjukhus han ska höra av sig till men det se ganska mörkt ut. Så idag har varit en dålig dag. Orkar inte vänta ett år bara för att mig kring sjukdomen. Sen kommer det ju dessutom med största sannolikhet att ta ytterligare några månader innan man kan sätta igång på allvar med IVF (alltså innan man kan räkna med att bli gravid). Ett år från nu....jag vet inte om jag orkar... Jag vet att det finns många som har kämpat bra mycket längre än mig och jag menar absolut inte att ta ifrån er eran sorg och era känslor. Men det känns så himla hopplöst, precis allting går emot mig. Jag skulle vilja skruva fram tiden så att jag åtminstone var igång med IVF:en, så att jag kan få känna lite hopp mitt i all förtvivlan.
Louise
2014-09-22 @ 23:19:00

Så tråkigt. :-( Tyvärr finns det inte mycket som kan sägas för att få ett år att kännas kortare. Ett litet tips till längre fram så att du inte sedan får ännu fler onödiga månaders väntan. Se till att ha tagit cellprov nyligen när Ivf börjar närma sig. Den baksmällan fick jag efter missfallet. Det var dags för cellprov innan nästa behandling och det får jag inte göra förrän efter 12 veckor och sedan vänta på det resultatet. Där kände jag att typ ett halvår försvann. :'( Visst kan någon månad hit eller dit inte verka så mycket men när man är mitt inne i det känns det som en evighet.

Jag försöker njuta av fördelarna med att inte ha barn än. Men alla de skulle jag direkt byta mot ett barn. Men hur svårt det än är försöker jag leva i nuet. Inte önska att jag hade gjort annorlunda innan. Gjort är gjort.

Lycka till med din väntan. Tyvärr är vi många som förstår din frustration. Tack för en bra blogg!

Svar: Tack för stöttningen och kommentaren om min blogg =) Ursäkta, dum fråga kanske... Men menar du att du var tvungen att vänta 12 veckor efter missfallet innan du fick göra cellprov? Tack för informationen, ska ta det med min gynekolog sen då. Och jag förstår precis hur du menar/känner, varenda vecka som går känns frustrerande och som en evighet. Samtidigt som det känns som att tiden springer iväg och att det snart kommer vara för sent :/ Jag försöker också njuta av att inte ha barn men det börjar bli svårt. Vill så himla gärna bli mamma innan jag fyller 30 iaf. Men det är med största sannolikhet för sent nu. Så nu får jag hoppas att jag blir mamma när jag är 30. Vill ju även ha mer än 1 barn, helst 3... Men ååå... jag vet inte var jag ska ta vägen med alla tankar...
Längtan efter att bli en familj

A

Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta dum i huvudet, men, vanligtvis är det ju så att man ska vänta ett år innan man kontaktar IVF för utredning. Nu kände du ju på dig att något var fel och tog fort tag i det, vilket ju var tur i oturen. Vad gäller den där hopplösheten så kommer och går den hela tiden. För min del kommer jag säkert vara höggravid och ÄNDÅ känna av den. När man kämpat länge är det nlg svårt att slappna av helt enkelt, i perioder då. Ta några djupa andetag och så håller vi tummarna! Annars blir det den längre vägen och då får det vara okay, för vi kan tyvärr inte påverka så mycket!

Stor kram

Svar: Nää, jag vet. Men vad jag förstått det så är ju ett år egentligen om man försökt i ett år utan att lyckas och utan att ha några problem med mens (vad jag förstått det som iallfal). Vid oregelbunden mens ska man väll egentligen söka direkt. Men det var ju ingen som sa när jag var ung^^ Men förstår vad du menar men känns inget kul för var ju över ett halvår sen vi började försöka nu och nu ska jag vänta ett år innan det ens blir utredning för IVF. Men vad gör man? Ingenting annat än att vänta och må dåligt. Ja, tyvärr så har den där hopplösheten kommit tillbaka med full kraft nu. Blir inte lättare av att en i min närhet är gravid nu. Och man kommer liksom inte undan det snacket då. Kramar
Längtan efter att bli en familj

dujaghanvi
2014-09-24 @ 17:08:29
URL: http://dujaghanvi.blogg.se

Be inte om ursäkt för dina känslor, det här är din ventil. Skriv det du känner, och nu känner du hopplöshet och tröstlöshet! Det är ok. Det kommer komma och gå under den här sjukdomen - ofrivillig barnlöshet. Jag hoppas att du snart får bättre besked..så att du orkar se framåt lite igen. Vägen är lång, men fy fan vad det kommer vara värt det till slut! Stor kram och massa pepp!

Svar: Tack för din stöttning. Du har absolut rätt, men jag vill inte trampa någon på tårna heller. Vet att det finns en del som kämpat i många år utan att lyckas. Och jag hoppas verkligen inte att jag kommer vara en av dem. Vet inte hur jag skulle orka ta mig igenom det. Jag hoppas på bättre besked jag också. Vill ju så gärna komma igång. Orkar inte gå och vänta i flera månader bara på att få resultat från prover. Nu är det iallafall inte länge kvar innan du kommer få hålla ditt lilla knytte i famnen :) Kramar
Längtan efter att bli en familj

Sara - Längtan efter bebis
2014-09-24 @ 18:48:55
URL: http://langtanefterbebis.se

Usch vad jobbigt! Hoppas läkaren har tur när han kontaktar det sista sjukhuset!
Förstår att det känns hopplöst när man väntar och väntar. Förhoppningsvis kommer det något positivt i slutändan! Kram!

Svar: Mmm, nu är det jobbigt. Jag försöker att hålla mig sysselsatt så att jag kan tänka på annat men det är inte så lätt. Ja precis, förhoppningsvis kan jag om kanske två år se tillbaka på det här med ett litet barn i famnen.
Längtan efter att bli en familj

Louise
2014-09-26 @ 06:59:49

Angående din fråga om cellprovet. Både efter graviditet och missfall bör man tydligen vänta 12 veckor innan man gör cellprov föt att det ska bli ett korrekt resultat. Jag skulle tro att du är för att alla hormonerna ska bort. Gör man det för tidigt är risken stor att man måste göra om det och det vill man ju helst undvika... Är ju inte precis den roligaste undersökningen även om man vid ivf blir van vid en massa undersökningar. Plus att man inte vill slösa med mer tid än nödvändigt.

Svar: Aha ok, då förstår jag. Tack för förklaringen =) Men då finns det inte så stor risk att jag behöver vänta 12 veckor på ett cellprov iallafall. Chansen att jag ska bli gravid utan någon form av hjälp är ju minimal. Så då kan jag ju inte heller få missfall innan dess. Och som du skriver, man vill inte slösa tid. Räcker med den tiden jag kommer att få vänta nu.
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0