Vart finner man det hopp som dött ut?

Såg att jag inte skrivit här på en och en halv vecka. Vet helt enkelt inte vad jag ska skriva. Har inte så mycket inspiration och motivation för tillfället. Det mesta känns faktiskt ganska negativt just nu. Och detta kommer att bli ytterligare ett deppinlägg att lägga i arkivet. Känner ni att ni inte orkar läsa massa negativa tankar kan ni sluta läsa nu.
 
Den här väntan gör mig illamående. Just nu känns det inte ens som att vi kommer hinna med ett försök i vår. Allting går så långsamt, förstår inte hur saker kan ta sådan tid. Provsvaren är klara nu och läkaren skulle bara skriva ihop och skicka svaren till min gynekolog. Det är nu över två veckor sedan vi fick hörra detta. Men med min (vår) vanliga tur så kommer det väll att komma annat emellan. Jag vet att jag låter bitter och det är jag också. Är inne i en sådan där period igen när jag bara kan tänka på hur orättvist allting är. Jag försöker verkligen vara stark men det känns inte som att jag orkar så länge till. Jag försöker se positivt på saker men det är svårt när man möter så mycket hinder. Mitt i allt detta kämpande har jag någonstans tappat bort mig själv och den jag en gång var. Känner mig tom inuti, utåt sett tror jag inte det märks jättemycket skillnad (kanske här hemma dock) - för när jag går till jobbet eller umgås med andra sätter jag på den fasad jag byggt upp. Har blivit ganska bra på att låtsas att allt är bra, har tillochmed blivit ganska bra på att kunna koppla bort all längtan när jag är någon annanstans än hemma. Men inuti är allt annat än bra, inuti faller jag samman mer och mer. Det känns som att det växer en stor klump inne i mig som tar över mer och mer av den jag en gång var. Vissa stunder försöker klumpen ta sig ur, då är det nära att min fasad rasar samman. Då vill jag skrika "vad vet ni egentligen?!" "ni vet inte ett j*vla skit om mig och vad jag går igenom!" Ibland önskar jag att klumpen fick komma ut så att alla får veta vad som händer i mitt liv. Men samtidigt är det inte jag - jag är inte den som skriker och gormar åt folk. Jag är (eller åtminstone var) den där lugna personen som alltid sätter andra framför mig själv. Den där som inte vill tynga andra med mina problem, den som inte vill säga hur det är eftersom jag inte vill att andra ska tycka synd om mig. För jag -jag är inte värd att tyckas synd om.
 
När jag var yngre oroade jag mig en del för hur jag skulle bli som mamma. Skulle jag klara av att ta hand om ett nytt litet liv? Skulle jag klara av att hantera allt trots genom åren? Skulle jag kunna bygga en nära relation till mitt barn som skulle göra att mitt barn skulle anförtro sig till mig i alla lägen? (en relation som jag själv saknat att ha till min egen mamma). Nuförtiden tänker jag inga sådana tankar. Nu oroar jag mig för hur livet utan barn ska bli. Hur ska jag kunna leva ett liv utan barn? Vågar inte längre tänka mig ett liv med barn för jag vet faktiskt inte om det någonsin kommer att bli så att jag får barn. Vågar faktiskt inte tänka längre än till... ja längre än till vad? Ser ingen framtid längre. Antagligen kommer vi så smånigom få sätta igång med ett försök. Men vart leder det? I bästa fall till ett barn men eftersom chansen för det inte är speciellt stor känns det som att det mer kommer leda till en kort tid av meningslös hoppfullhet. En tid då jag antagligen kommer må piss av olika hormoner, få hitta på meningslösa lögner för att kunna smita från jobbet, kanske få genomgå ett smärtsamt äggplock, förhoppningvis få genomgå en insättning och sen kommer jag känna ett sådant hopp att jag antagligen kommer kunna se en framtid med barn igen (känner jag mig själv rätt är det så det kommer att vara), för att sedan några veckor senare kastas in i den grå, kalla, själlösa dimman igen. Med tanke på hur jag känner kanske ni tycker att jag ska strunta i att göra något försök alls. Men nu längtar jag mer än någonsin efter att få vara gravid, efter att få barn, efter att få bli mamma. Längtan är så stark att jag kommer göra det där försöket ändå. Det är bara det att allt mitt hopp har dött ut. Varför skulle just jag av alla kämpande kvinnor (och män) därute vara en av de som lyckas bli gravid genom IVF (med PGD dessutom)? Är det något jag dessutom har lärt mig det senaste året är det att det finns absolut ingen rättvisa överhuvudtaget i världen. Det finns en fras/ett motto som jag under tiden för vårt kämpande har kommit att avsky så mycket mer än något annat. Och det är "allting går bara man vill" eller "allting går, bara man kämpar för det". Det är nog den största lögnen jag fått höra i mitt liv. För vem ska ge mig det barn som vi så hårt och länge kämpat för
 
Slutligen vill jag bara skriva att jag är fortfarande inne och läser de bloggar jag följer (vilket har blivit ganska många nu) men jag har inte orkat kommentera så mycket på slutet. Läser många olika bloggar, alltifrån de som precis som mig väntar på att få sätta igång sina första försök till de som gjort flera försök utan att lyckas. En del har gjort försök och har nu lyckats att bli gravida. Till er vill jag säga ett stort grattis och även om jag förstår att det måste kännas jobbigt och oroligt så hoppas jag att ni kan njuta lite av era graviditeter också. Jag hoppas så att det kommer gå vägen för er och att era gryn kommer stanna kvar hos er.
Jag följer även ett par bloggar där det nyligen slutat med missfall. Har än så länge inte varit med om något liknande själv så kan inte föreställa mig hur det känns för er. Men vill iallafall säga att mina tankar finns hos er och jag hoppas ni kommer finna styrkan att resa er och försöka igen <3
 
 
Libra
2015-03-22 @ 00:46:37
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

En stor kram till dig. Hoppas att ni får köra igång med ert försök snart. Väntan tär så mycket. Man känner sig så hjälplös. :-/

Svar: Ja, det gör man verkligen. Det känns aldrig som att man kommer framåt.Tack så mycket fina du <3
Kram
Längtan efter att bli en familj

Somenros
2015-03-22 @ 01:30:09
URL: http://somenros.blogspot.se/

Hej!

Jag känner igen mig i så mycket du skriver. Hur dåligt man mår och hoppet som lämnat en. Den där fasaden man kämpar med och använder hela tiden. Hur man hatar alla idiotiska kommentarer som bara gör en arg och ledsen.

Jag hoppas att ni hinner göra ett försök under våren och jag håller tummar och tår att det resulterar i ert efterlängtade barn.

Med vänlig hälsning Somenros

Svar: Tack för din kommentar. Man vill ju inte att någon annan ska behöva gå igenom det helvete man själv går igenom men det känns ändå skönt att veta att det finns människor i samma situation, människor som kan förstå hur man känner (vilket väldigt få människor runt omkring verkar göra trots att man försökt förklara för dem).
Längtan efter att bli en familj

Vänta lite till...
2015-03-22 @ 10:25:11

Att vänta är det värsta med barnlösheten, tycker jag. Att sticka sprutor i magen är ingenting jämfört med all denna väntan som gör att alla dessa tankar uppstår. Jag vet att det är inte så mycket man kan säga som hjälper, mer än att du inte är ensam. Och vad livet än för med sig så kommer du att klara det, för ingenting kan vara värre än det här. Kram

Svar: Ja, men visst är det. Så himla hemskt att bara gå och vänta samtidigt som man blir äldre och äldre (och då närmare och närmare att aldrig kunna bli gravid). Tyvärr har det dykt upp saker som gör att jag just nu tvekar på att jag kommer klara av att gå igenom det här. Men du har rätt, det här är nog något av det värsta man kan gå igenom i livet.Kram <3
Längtan efter att bli en familj

Ivfresantillettbarn
2015-03-23 @ 23:30:09

Jag önskar att jag hade något bra att säga. För det första är det din blogg och din ventil, din frizon helt enkelt! Skriv vad du vill! :)

För det andra rekommenderar jag och hoppas att du tar hjälp av någon om bördan blir för tung, gör inte som jag, det vinner ingen på. :(

Slutligen skickar jag en kram och hoppas att du mår bättre snart och att ni får köra igång inom kort!

<3

Svar: Du har så rätt. Bloggen är min ventil men det känns så tråkigt att vara en så här negativ och deppig människa. Nu har det dykt upp saker som gör att jag starkt funderar på att ta kontakt med någon. För nu har det helt enkelt blivit för mycket.
Tack så mycket. Kramar <3
Längtan efter att bli en familj

www.drommamedpcos.bloggo.nu
2015-03-24 @ 07:11:59

Åh jag vet inte hur man fångar hoppet igen :( Det enda jag vet som inte funkar på mig är att finna det själv, krävs en yttre faktor. För min del var det ivfsamtalet. Jag hoppas att ni snart får höra något som kan lätta upp ❤ Jag hoppas du återfår styrkan! Snart! Kram

Svar: Förstår att hoppet återvänt till dig. Grattis till att du äntligen fått påbörja en behandling =)Tack för din kommentar och jag hoppas att nu lyckas på ert försök <3 Kram
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0