Trött...

Var nästan en månad sedan jag skrev här nu. Har flera gånger tänkt gå in och skriva men har verkligen inte haft någon motivation. Har dock läst de bloggar jag följer och en några har den senaste tiden lyckats få ett plus på stickan, stort grattis till er. Känner en stor glädje för alla kämpande som lyckas bli gravida. Samtidigt skulle jag inget annat vilja än att vara en av er. Men förhoppningsvis kommer den dagen någon gång också.
 
Den senaste tiden har jag kunnat leva ett ganska normalt liv och kunnat känna lite glädje i saker jag gjort. Och när jag skriver att jag levt ett ganska normalt liv måste man sätta det i relation till den situation jag befinner mig i. Till exempel spelar det ingen roll hur bra en dag är för det går aldrig en hel dag utan att jag ägnar åtminstone en liten stund åt barnlösheten. Det är bara att inse att barnlösheten har blivit en del av mitt liv, en del av den jag är. Och jag tror aldrig att den delen kommer att försvinna helt, inte ens om vi skulle lyckas få barn. Skulle jag lyckas få barn så tror jag att jag kommer känna att det här är en nyttig erfarenhet att bära med sig (även om jag självklart skulle önska att ingen skulle behöva gå igenom det). För hela den här tillvaron öppnar upp ögonen på en och får en att se på saker och ting med ett helt annat perspektiv. Förhoppningsvis har jag också blivit bra mycket mer ödmjuk och förstående än vad jag var innan (även om jag nog alltid har varit båda de delarna).

Vissa dagar i livet känner man att man aldrig borde ha klivit ur sängen. Hade nyligen en sådan dag. Borde kanske aldrig ha gått till jobbet då jag inte kände mig helt okej, förkyld och hängig. Sen på jobbet frågade en person om jag ville ha många barn och hur många. Försökte slingra mig ur situationen vilket inte var så lät. Sa att vi får se hur det blir. Tror inte det dröjde mer än en timme så frågade en annan person på jobbet hur jag tänker kring jobbet sen när jag skaffar barn (alltså om jag tänkt gå ner i tid o.s.v.). Jag orkar snart inte längre med alla dessa extremt påfrestande frågor känner jag. Och det hade inte hjälpt att berätta hur det ligger till för just de personerna som frågade denna gången är vikarier och de vill jag inte ska veta vad jag går igenom. Som grädde på moset hade jag möte på kvällen. Vår chef hade tänkt inleda mötet med något som skulle få alla lite glada, på bra humör. Och vad gör hon då? Jo hon sätter igång en video med en mamma med sina fyra bebisar (fyrlingar) som ligger och kiknar av skratt p.g,a, något pappan(?) gör. Tack för den videon säger jag bara. Kanske gjorde alla andra lyckliga men inte mig. Kunde inte låta bli att tänka att chefen valde ut videon för att få mig att må ännu sämre då hon vet vad vi går igenom (vet ju att det självklart inte var därför hon valde videon men den kändes som ett slag i magen).
 
Så den där dagen ville jag helst bara glömma. Det enda positiva var att när jag kom hem hade T köpt en bukett blommor till mig (han som aldrig spontan köper blommor annars). Kanske kände han på sig att min dag varit skit.
 
Ber om ursäkt om inlägget innehåller stavfel eller konstigt formulerade meningar men jag är så trött (som alltid nuförtiden) och jag orkar inte läsa igenom för att rätta....
Louise
2015-05-21 @ 07:08:39

Hej! Så skönt att du har kunnat leva ett någorlunda normalt liv. Som en uppdatering kan jag meddela att vi inte lyckades sist i heller. :-( Så nu tar vi en paus fram till hösten. Vi kände att vi måste tänka på annat och leva en stund samt samla krafter. Vi vill ju att sista chansen är då när det äntligen tar sig. Men som du skrev. Tankarna om barnlöshet dyker alltid upp någon gång om dagen och att det har blivit en ofrivillig ingrediens i våra liv. Sköt om dig! Kram

Svar: Hej. Ja det var skönt ett tag. Men nu har jag haft en jobbig period igen, tyvärr. Är väldigt mycket på jobbet och alltfler runtomkring som blir gravida... Tråkigt att höra att ni inte lyckades på ert senaste försök heller. Förstår om ni mår dåligt nu då =( Hoppas att ni kan ha en hyfsat bra sommar ändå. Ha det bra.Kramar
Längtan efter att bli en familj

Anonym
2015-05-21 @ 14:42:33

Konstigt nog så blir barnlösheten en del av våra liv och man vänjer sig vid den. Men dagar av sorg kommer över en samtidigt som dagar med glädje kommer. Jag önskar att du snart får lycka med ivf! Kram från Genus longing

Svar: Tack för din kommentar =) Jag hoppas jag med, men kan ju tyvärr bli så att vi får vänta till nästa år.Kramar
Längtan efter att bli en familj

Tove
2015-05-23 @ 21:57:54
URL: http://tovesvensson.se

Många kramar till dig! Kan alltför väl den där känslan!

Susanna
2015-05-27 @ 18:18:37
URL: http://vilsen5.wordpress.com

Kram till dig, jag vet hur tunga alla påminnelser är. På mitt jobb pratar alla jättemycket om sina barn och ibland lyckas jag gå därifrån och ibland går det bara inte och jag har tvingats lyssna. Jag har inget konkret bra tips hur man undviker att höra sånt tyvärr. Det gör ont men försök dela dina känslor med din sambo eller vänner som förstår, samla inte på dig alla frustration och ledsamhet inom dig.

Svar: Ja, det är jobbigt. Speciellt när alla runtomkring blir gravida, inte bara med sitt första utan med sitt andra eller tredje barn. Och sen är det andra jobbiga saker som händer nu vilket ju inte gör det hela lättare att hantera :( Kan tyvärr inte prata så mycket med min sambo, vi befinner oss inte riktigt på samma nivå kring det hela just nu. Kram
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0