Snart spraystart och förhoppningar.

Idag är det två veckor kvar till spraystart. Igår när jag var på jobbet ringde det från hemligt nummer på min mobil. Direkt regareade hjärnan med att säga att det säkert hänt något och att jag inte skulle få påbörja något IVF försök. Det var från Huddinge, en jättetrevlig (för en gångs skull) barnmorska som ringde för att medela att de inte kunde hitta något provsvar kring Hepatit C på mig. Hon tyckte det var konstigt eftersom alla andra provsvar fanns, så jag skulle kontakta min gynekolog här för att kolla om det blivit någon miss. Sagt och gjort, som tur var fanns provsvaret hos honom och jag slapp stressa med att hinna få in en tid för att ta ett nytt prov.
 
Jag lovade mig själv att inte få för stora förhoppningar när det väl skulle bli dags för IVF start. Men nu har alla de där förhoppningarna dykt upp ändå och hur mycket jag än försöker kan jag inte tona ner dem. Jag tänker tankar som att nästa år vid den här tiden kommer jag att vara mamma, nästa år kommer jag att få vara mammaledig, i jul kommer jag att vara höggravid o.s.v. Jag vet att det är bra att vara positiv och att hoppas men jag vet ju också att chanserna att lyckas på första försöket inte är så stora. Men hur tonar man ned alla förhoppningar när man är närmare ett barn än vad man någonsin varit innan?
 
Fick en fråga i förra inlägget som jag tänkte att jag ska försöka svara på här. En anonym tjej undrade varför jag ska köra långa protokollet när jag har pco och har stor chans att få ut många ägg ändå. Om jag har förstått det rätt så får Huddinge endast utföra 4 stycken IVF med PGD behandlingar i veckan och de har stängt på helgerna. Dessutom måste äggen kontrolleras så att de är friska (eller rättare sagt att de är friska från den gentiska sjukdom jag har) innan ett ägg sätts tillbaka, detta görs ofast på dag fyra och insättning på dag fem. Det innebär att äggplock, kontroll av äggen och insättning måste göras på en vardag. Och för att Huddinge då ska kunna följa sin plan så att äggplock sker "på rätt dag" får man börja med spray (oftast under ganska många veckor innan man får köra igång med sprutor). Det händer att man kan få spraya över en vecka extra för att kunna matcha in i deras planering. Sen vad jag förstått så är de ganska fyrkantiga på Huddinge och kör samma "behandlingsprogram" för alla, alltså ingen anpassning efter individen (förutom doseringen på sprutorna då). Vet att det finns ett par tjejer som önskat korta protokollet då de mått väldigt dåligt av sprayen, men tror bara det är en av de jag varit i kontakt med som fått det. Vet inte om ni blev klokare av det här svaret men det är så jag förstått det iallafall.
 
Tänkte att jag ska försöka skriva lite mer saker från min vardag (som inte rör barnlösheten), så att ni kan få en bild av vem jag är (förutom en barnlös tjej/kvinna på 30år). För några månader sedan läste jag en blogg där en tjej och hennes sambo köpt en disneybox med 52 disneyfilmer. Det var alltifrån gamla klassiker till nya disneyfilmer. Jag blev sugen på att köpa boxen men tyckte att den var lite dyr. Men sen i mellandagarna fick jag se att de hade 30% rabatt på boxen. Då passade jag och min sambo på att köpa. Har inte hunnit se så många filmer än så länge men av de jag sett är Bambi min favorit. Har ni någon Disneyfavorit?
Mochms
2016-02-17 @ 15:55:47
URL: http://mochms.wordpress.com

Hej!
Vad underbart glad jag blir av att läsa att det äntligen är dags! Håller alla tummar och tår försatt det ska gå vägen!
Kram

Svar: HejOch tack så mycket, vi har väntat så länge att väntan liksom har blivit en del av vårt liv -så nu känns det konstigt att vi snart får köra igång.
Blir så glad av läsa din blogg, hoppas på att få uppleva samma fantastiska känsla som ni gör just nu.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Sara - Längtan efter bebis
2016-02-18 @ 20:51:52
URL: http://langtanefterbebis.se

Hej! Vad skönt att snart få komma igång, håller alla tummar jag har för att det skall funka för er!
För varje IVF jag har gjort så har jag också tänkt låååångt fram, typ "då kommer jag vara höggravid", "nästa jul skall jag vara mamma" osv. För mig har det varit ett sätt att hantera allt.
Och nu, ju närmare testdagen jag kommer utan att blöda, desto mer tänker jag på det.
Kram!!

Svar: Hej!Tack så mycket =) Jag är likadan, försöker att tona ner förhoppningarna för min egen skull. Men so du skriver, det är ett sätt att hantera allt samt att jag tror det är viktigt att kunna känna lite hopp också.
Ååå jag hoppas så för er skull, ska hålla tummarna för er, ni och alla andra kämpar är verkligen värda ett plus.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Https://Storstadskvinna.blogspot.fi
2016-02-21 @ 08:17:22

Det är skönt och motiverande att följa er resa. Det är så mycket lättare att trampa fram sin egen stig när man vet att andra går på stigen bredvid. Håller tummar och tår för er!

Svar: Tack för din kommentar. Håller med dig, känns som man orkar mer när man vet att det finns andra som går igenom samma sak. Även om man självklart önskade att ingen skulle behöva gå igenom det. Tack, håller alla tummar och tår för er också.
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0