Förändringar

Har fortfarande inte hört något av reproduktionskliniken så antar att det kommer bli jag som får ringa dem. 
Har bestämt mig för att försöka ändra om lite i mitt liv, bli lite hälsosammare. Jag är inte överviktig, snarare på gränsen till smal så det är inte för den sakens skull jag vill förändra mig. Till viss del handlar det om att vi snart ska köra igång med IVF, vet inte hur mycket kosten ökar/minskar chanserna för att lyckas men kan det göra minsta skillnad så är det värt det. Största anledningen till att jag vill förändra är dock att jag vill ha något att fokusera på, ett mål att sträva emot (ja, något annat förutom mitt stora mål att bli gravid då). Som mitt liv ser ut nu så är jag ofta trött och känner mig slut när jag kommer hem från jobbet. Jag jobbar med små barn vilket innebär mycket stress och det sliter på både kropp och själ (speciellt nu när jag inte kan bli gravid själv). Så mentalt trött och sliten kommer jag nog att fortsätta vara så länge denna barnlöshetskarusellen kommer pågå. Men jag hoppas på att kunna få lite mer ork till att hitta på saker.
Jag varken röker eller snusar och dricker alkohol gör jag väldigt sällan och i små mängder. Kaffe dricker jag 1-3 koppar om dagen så har egentligen inte så många laster men det hindrar en ju inte från att försöka bli lite hälsosammare ;) Här är några mål jag satt upp för de närmaste månaderna:
  • Äta mindre godis. Har inte ätit godis på över en vecka nu (om man inte räknar chips till godis?)
  • Dricka mindre Coca-Cola -detta är min stora last i livet. Förra året bestämde jag och min sambo oss för att endast hålla oss till Cola på helgerna då vi båda dricker en hel del. Detta har vi hålla ganska bra (gjort några få undantag samt att det under julen blev en del). Men jag vill även dra ned den mängd Cola jag dricker på helgerna.
  •  Äta mer grönsaker och frukt. Äter en del på jobbet men är slarvigare på att äta det hemma. Vet inte varför egentligen då jag älskar frukt och tycker även om en hel del olika grönsaker.
  • Röra mer på mig/träna mer. Jag går alltid antingen till eller från jobbet -ibland både och (våren-hösten cyklar jag). Detta är en promenad på 35 minuter enkel väg. Utöver detta promenerar jag och min sambo en hel del. Så rör på mig gör jag en del men skulle vilja göra något mer fysiskt. Problemet är bara att jag inte hittat någon träningsform som passar mig, tycker helt ärligt att det är så tråkigt att träna. Har ni några förslag på vad jag skulle kunna göra? Funderar på att träna själv hemma (har fått ett träningsprogram av en arbetskamrat). Eller kanske yoga, det har jag provat på förut och tyckte var helt okej.
  • Ett mål som har mer med den psykiska hälsan att göra är att jag skulle vilja fota mer. Tycker om att fotografera men är sällan jag gör det. Skulle vilja gå en fotokurs och även köpa en hyfsad systemkamera. Tror dock jag får vänta med kamerainköp tills vi vet lite mer om när det blir IVF start.
Har även ett del mål uppsatta på längre sikt. Ett av dem är att äta mindre kolhydrater, äter en hel del kolhydrater genom pasta, ris och potatis. Jag tänker dock att jag inte sätta upp alltför stora mål direkt då risken att misslyckas känns större då.
 
Jag hoppas att vi snart får köra igång med vårt första IVF-försök. Tänkte höra med er om ni har ni några tips inför vår kommande IVF-start, någonting som ni hört/läst kan öka chanserna för att lyckas? Dela gärna med er isåfall =)
 
En annan sak jag funderat på är att förska göra min blogg lite mer personlig, skulle vilja ändra i designen men jag är inte så kunnig inom det området så får ha kvar denna design ett tag till. Skulle vilja lägga in en del foton i bloggen för att få den mer personlig, men jag vill fortfarande vara anonym så får bli foton som inte avslöjar vem jag är. Skulle ni vilja se lite foton i min blogg?
 
Louise
2016-01-28 @ 11:44:19

Hej! Jag tycker att det låter som en bra idé att försöka fokusera på annat. Lycka till med alla målen.

Jag åt som vanligt innan och under IVF. Det var bara alkohol som jag slutade med helt när jag satte igång en behandling. Kaffe dricker jag sällan. Bara när vi fikar med någon. Men där blev det max en kopp om dagen.

Jag håller tummarna att ni får sätta igång snart och får uppleva samma lycka som oss. Vid vår sista chans tog det sig äntligen så i juli ska vi bli tre. 😊

Kram

Svar: Jag ska nog äta som vanligt under min IVF också, dock äta mer grönsaker. Har du gjort någon akupunktur inför dina försök? Har hört om många som gör det men är själv lite skeptisk till att det fungerar...
Men åhhhh, vad roligt att höra :D Vilka fantastiska nyhet. Stort grattis till er båda, är glad för eran skull :) Det förtjänar ni verkligen.
KRam
Längtan efter att bli en familj

Louise
2016-01-28 @ 16:46:52

Tack 😊

Ja, jag gjorde akupunktur inför varje försök så det blev ett antal gånger. Jag hade fördelen att mamma jobbar med det så jag kunde göra det hemma hos mina föräldrar på kvällar och helger.

Kram

Storstadskvinna.blogspot.fi
2016-01-29 @ 16:41:09

Vi har också första IVF framför oss nu i februari/mars :)

Svar: Åhh, lycka till =) Hoppas vi får börja någorlunda samtidigt så att vi kan följas åt =)
Längtan efter att bli en familj

"Karin"
2016-02-06 @ 13:54:22
URL: http://absqueliberis.blogspot.se/

Jag har faktiskt inte hört någonting annat än att viktnedgång skulle öka chanserna, men då jag är på gränsen till underviktig och du på gränsen till smal så känns det inte så aktuellt för någon av oss ;) Lugn och ro kanske och inte stress.. kanske är bra. Men har ingen aning egentligen, tror det är turen eller oturen som avgör.

Svar: Nää, gå ner i vikt behöver jag inte =) Tänker att det skadar inte att tänka lite på vad jag äter, men orkar inte ändra allt för mycket. Kan ju inte vara bra att ändra om för mycket i sin kost precis innan en IVF start heller tänker jag :/ Har hört av en del att akupunktur skulle kunna öka chanserna för att lyckas, men jag vet inte. Försöker att ta det lugnt, tyvärr har jag det väldigt stressigt på mitt jobb.
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0