IVF 3 Sprutdag 8

Hej alla!
Kikar in och gör en liten uppdatering. Var iväg till kliniken i Huddinge idag. Läkaren tycket det är konstigt att jag haft så olika värden vid mina tre försök, trots att jag haft samma startdos varje gång. Han frågade även om jag känner mer denna gång. Visst det drar lite på höger sida, jag är trött och det ömmar i mina bröstvårtor och sen som jag skrivit innan så har jag fått klåda på ben och ovanför bröstet. Men någon markant skillnad mot de andra försöken är det inte. Läkaren var inne på att sjukhuset som analyserade mitt blodprov gjort fel så fick ta ett nytt blodprov idag.
 
Gjorde en VUL och precis som vid tidigare försök har jag många äggblåsor, hade även flera runt 16mm. När jag var på väg hem från kliniken ringde Huddinge för att berätta att mitt värde var ännu högre idag (dock inte "alarmerande högt" -vad de nu menade med det) och de vill att jag sänker dosen Menopur till 75. Det var ingen information som jag ville ha. Första IVF försöket hade vi fler äggblåsor, än nu, så här lång in i försöket och då sänktes också dosen till 75. Och det resulterade i bara sju ägg (av 22 äggblåsor) varav endast två gick vidare till analys och båda var sjuka. Så nu måste jag oroa mig för att det ska bli samma sak denna gång. När jag var på kliniken sa barnmorskan sa att det viktigaste är jag just nu och att vi måste se till mig först. Jag förstår att de måste se till min hälsa och att det inte är bra om jag blir överstimulerad. Men om det inte blir några friska ägg denna gång heller då har vi haft två av tre försök som inte resulterat i någon insättning. Känner för att kasta in handduken, samtidigt är jag glad över att försöket inte blev avbrutet. Jag önskar att de kunde göra en grundligare utredning på mig, ta reda på varför min kropp reagerar så olika varje gång. Men det är väll för dyrt eller omständigt för dem att göra :(
 
Äggplock är fortfarande planerat till samma datum som innan, men barnmorskan förvarnade mig om att det kanske inte blir någon färskinsättning denna gång. Det beror på om mina värden fortsätter att vara höga, och självklart på om vi får några friska ägg eller inte. Så det är ytterligare en sak som oroar mig. Vi har gjort en Et och ett Fet. Et blev vi gravida på (blev dock missfall) och Fet ledde inte till någonting. Visst en insättning av varje säger egentligen ingenting men ändå. 
 
Vet att det är några av mina läsare som är mitt uppe i behandling eller som snart ska göra Fet, stort lycka till önskar ja er <3 Och jag hoppas fortfarande på att vi kan få vara ruvare samtidigt och att vi alla får våra efterlängtade barn.
 
 
Anonym
2017-10-17 @ 21:31:46

Jag är inte ens säker på att de kan ta reda på varför kroppen reagerar så olika varje gång... men jag känner verkligen igen det! Håller tummarna för att ni får iväg fler till analys denna gången!

Svar: Så kan det kanske vara. Men har hört att de i utlandet är mer grundlig i sin utredning innan man startar en ivf. Tack snälla <3
Längtan efter att bli en familj

E.
2017-10-17 @ 23:10:37

Hej! Hittade din blogg och vill önska lycka till! Själv inne på fjärde IVF. Har du PCO eller varför blir värdena så höga? Så mycket vet jag att det är helt normalt att kroppen reagerar olika varje gång på samma medicindos. Jag tror att det att du får tomma blåsor inte har något med att dosen sänkts mitt i att göra, äggen börjar väl växa där inne eller inte? Min läkare har sagt att kroppen bestämmer ett par månader innan hur många ägg som kan börja växa vid varje IVF, sedan kan man endast justera hur snabbt och mycket de växer. Jag menar, jag tror inte äggen försvinner om man sänker dosen, då har de väl aldrig funnits där.. Men jag är ju inte läkare ;) Därför tänker jag att du kanske inte ska oroa dig för sänkt dos, jag skulle tro det endast påverkar tillväxttakten. Önskar lycka till! :)

Svar: Hej! Tack snälla du =) Det kan nog ligga lite i det du säger, en del äggblåsor är helt enkelt tomma och jag brukar ha många tomma. Däremot så kan det bli så att en del av de ägg som faktiskt finns inte hinner mogna när de sänker dosen (det sa läkaren till mig). Och det var därför läkaren egentligen inte ville sänka min dos, men p.g.a av min hälsa (sa de) sänkte de dosen. Så nej, äggen försvinner inte ;) Men däremot finns risk att de inte hinner växa till sig, och således inte går att använda. Önskar lycka till åt er också <3
Längtan efter att bli en familj

Emma
2017-10-18 @ 18:38:20

Hej igen! Så otroligt frustrerande att det tycks gå på samma sätt som sist. Och att sjukvården inte tycks inse hur mycket som hänger på detta sista försök. Vetdu, om jag var du skulle jag ha fortsatt på samma dos som innan. Det känns inte som att läkaren tar hänsyn till din individuella situation utan mer enögt följer protokollet.

Hellre att du blir överstimulerad och får fler ägg eller att hela försöket avbryts ÄN att du får ut för få ägg.
Så tänkte iaf jag när läkaren bad mig sänka dosen...

Svar: Riktigt frustrerande =( Precis så känner jag, detta är liksom sista försöket och det är viktigt att få något ägg för att kunna sätta tillbaka. Jag känner också att jag hellre blir lite överstimulerad, bara jag får ut en del ägg.Hur gjorde du, sänkte du dosen? Eller fortsatte du på samma? Jag har ju bara tagit 112.5 och sänkte till 75 igår så är inga jättedoser som jag tar ändå.
Längtan efter att bli en familj

Emma
2017-10-18 @ 20:20:05

Jag fortsatte på samma dos. Har för övrigt gjort massor av ändringar på eget bevåg som lett till goda resultat (dubblerat Letrozoldos, lånat Ovitrelle av vänner).

När det gällde att de ville sänka Menopur valde jag risken att bli överstimulerad (med allt vad det poteniellt kan innebära) framför risken att jag skulle ha ångest över att jag accepterade en för låg behandling. Och då hade jag ändå fler IVF-försök att kunna genomföra. Inte alls lika dålig sits som du är i nu.


Svar: Tog faktiskt lite mer än jag skulle även om jag sänkte dosen. Jag tar en extra Lutinus på kvällen, så tar 4 istället för 3. Har även beställt en Progesterone kräm.
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0