Sprutdag 9

Idag är jag på sprutdag 9. Det känns som att dagarna flyger iväg nu, helt plötsligt har det gått en vecka sedan jag skrev här i bloggen. Jag är frkutansvärt trött stor del av tiden också så jag orkar inte blogga heller. Antar att det är alla hormoner som påverkar samt att jag tvingas gå upp runt kvart i sju även på helgerna. Visserligen kan jag på helgerna somna om efter att ha sprayat men sömnen blir ändå störd.
 
Var och lämnade blodprov samt gjorde VUL i torsdags. Jag hade då 11 äggnlåsor på ena sidan och 7 på den andra. De flesta var under 10 mm men två stycken låg på ca 12. Läkaren sa att det var bra och att de andra hinner växa till sig. Eftersom det är mitt första försök vet jag inte riktigt vad som är bra och inte. Jag hoppas bara på att det ska bli tillräckligt många ägg för att det ska finnas något friskt att återföra samt kanske även något till frysen. Huddinge ringde mig senare under torsdagen, och typiskt nog missade jag samtalet. De hade dock pratat in på telefonsvararen och sa att jag skulle fortsätta ta 112.5 iu (menopur). Ringde dem i fredags för att prata direkt med dem och då sa de också att jag skulle fortsätta ta 112.5. Sen var jag och handlade, när jag kom hem såg jag att jag hade ett nytt medelande på telefonsvararen. Då hade de ringt från Huddinge igen och denna gången sa de att de fått svar på mina blodprov och att jag fr.o.m. lördag skulle sänka dosen till 75 i.u. för att jag inte ska producera för många äggblåsor. Förstår att de vill göra de bästa för mig och inte vill att jag blir överstimulerad men jag blir så trött på att de säger olika saker hela tiden. Det gör mig osäker och lite orolig. Imorgon är det iallafall nytt VUL och blodprov så vi får se vad de säger då.
 
Tycker att jag klarat mig ganska bra från biverkningar än så länge under detta IVF försöket. Har haft en del biverkningar men ändå inte så att jag haft ont av dem. Dock har de blivit lite fler och värre under tiden jag använt sprutorna. Här är några av dem (en del vet jag inte om de beror på IVF:en eller inte eftersom det är sådant jag kan ha i vanliga fall också).
  • Oerhört trött, och oftast slår det till från ingenstans.
  • De senaste dagarna har jag fått jättemycket flytningar.
  • Har varit lite illamående till och från. Oftast på morgonen när jag går upp.
  • Ont i huvudet vissa dagar, oftast en dov huvudvärk.
  • I början av behanlingen upplevde jag lite humörsvängningar (inget min sambo märkte av så kan vara jag själv som överanalyserar). De senaste dagarna har jag känt mig ganska nedstämd och har haft lätt för att bli på dåligt humör.
  • Har haft ont i brösten, eller snarare bröstvårtorna, från och till de senaste veckorna. Det hade försvunnit för ett tag sedan. Men sen kom det tillbaka igår, gör främst ont när man rör vid bröstvårtorna,
Om allt går som det ska kommer äggplocket att ske på fredag och återföring onsdagen därpå. Det är spännande på ett sätt. Men samtidigt otroligt nervöst och även jobbigt. Känns som att detta försök kommer att visa våra chanser för att bli gravida. Vet att det kan sklja sig väldigt mycket från försök till försök men vi kommer få veta om jag producerar ägg, om äggen har lätt för att bli befruktade o.s.v. Sen är det mycket annat som ska klaffa också. Men som sagt, det känns ändå på något sätt som att detta försök kommer bli någon slags riktlinje. 
Elisabeth
2016-04-03 @ 21:55:53

Hej!
Ville bara önska er lycka till!
Hittade din blogg då jag sökte på IVF inför ett skolarbete på universitetet.
Jag gjorde själv en IVF 1996 och fick en underbar son 1997, då hade vi försökt sedan vi träffades när jag var 21 år. Sonen föddes när jag var 34 år!. Så kan det vara ibland. Nu är han 18...
Sen blev det en bonus med en dotter 1998. Blev gravid av egen kraft när sonen var 6 månader. Livet är fantastiskt.
Ibland tar det tid...
Önskar dig all lycka till!

Svar: Hej!Tack så mycket :)
Jaha, vad roligt. Kul att man kan locka lite olika läsare hit. Roligt att höra att ni lyckades med ert IVF försök och även att ni lyckades på egen hand (även om jag förstår att det måste varit väldigt tufft och jobbigt att ha försökt i så många år). Jag hoppas att vi kommer uppleva samma lycka.
Tack
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0