Ruvardag 13 -officiell testdag och gynakuten

Blev aldrig något inlägg igår då dagen (och natten) slutade på gynakuten. Men för att börja från början. På morgonen tog jag två test. Ett likadant som jag tagit innan och ett digitalt med veckoindikator. Det likadana som de andra visade starkare än dagen innan men inte lika starkt som på fredagen. Det digitala visade gravid i v.2-3, så tänkte ta ett nytt digitalt om en vecka och för att se så att det ökat till 3+.
 
Har varit spänd och haft ont magen i en vecka. De senaste dagarna har jag även haft ont i ryggen och jag blir helt andfådd av att gå bara korta sträckor. Det gör även ont när jag tar djupa andetag och hostar, nyser m.m. Gör mest ont när jag sitter upp, speciellt i vänster sida av rygg och mage. Igår kväll blev det värre och jag blev även kallsvettig så ringde 1177. Fick rådet att åka till gynakuten på orten där jag bor. Men eftersom det tydligen inte finns någon gynakut i denna staden blev vi skickade till ett sjukhus en timme bort. Där fick vi sitta och vänta i ca 1.5 timme, sen fick jag komma in och ta blodtryck, lämna blod och kissprov. Blodtrycket var något förhöjt och proverna skulle ta cirka en timme att få svar på. I väntan på provsvar och gynekolog fick jag iallafall ligga på en brits och vila då det kändes bättre än att sitta. Det kallsvettiga hade försvunnit och under tiden jag låg ned så tyckte jag även att det spända gick ned något. Fick vänta i ytterligare kanske 1h och 45 minuter innan jag fick komma in till gynekologen. Efter en del pratande fick jag göra ett VUL, där det visade sig att äggstockarna är förstorade, att jag hade lite vätska i buken samt fått några nya cystor. Hon kunde dock inte se någon hinnsäck än men sa att det var lite för tidigt för det men hon kunde se att slemhinnan var något förtjockad vilket kan tyda på en graviditet (jag var i 4+3 igår så jag tyckte nog att man skulle kunna se en slemhinna). Innan jag åkte hem fick jag ta ett nytt blodprov då det var något de inte fick svar på i det första, jag fick även några citodon. Var hemma klockan 4 inatt.
 
Klockan 9.50 imorse (förmiddags) blev jag uppringd av samma gynekolog som jag var hos inatt (kunde inte låta bli att fundera på hur hon jobbar då hon inatt berättade att när hon började jobba var det måndag). Hon hade pratat med sin överläkare och de hade kommit överens om att jag skulle börja ta Fragmin sprutor samt att jag ska på uppföljning varannan dag. Ska dit imorgon igen, fick dock ingen tid utan ska ringa imorgon på morgonen och få en tid. Fick även citodon utskrivet. Har inte tagit någon fragmin spruta än då jag blev tillsagd att gå till vårdcentralen för att få reda på hur man gör. Men det satt i möte till klockan ett. Sen när jag skulle till apoteket hade de inte sprutorna där så fick hämta på ett annat ställe. När jag gick ner till vårdcentralen för andra gången skulle jag tydligen haft med mig mina sprutor vilket ingen sa innan. Frågade om jag kunde ta själv men de tyckte att jag skulle få visat första gången. Enligt dem var det ingen fara med att vänta tills imorgon innan jag tar första sprutan. Därför ska jag vänta tills imorgon och be dem på sjukhuset att visa hur man gör. Idag har jag känt mig lite bättre i magen. Fortfarande spänd och lite ont samt ont i ryggen men som sagt lite bättre. Dock blev jag helt slut av att gå ned till vårdcentralen och apoteket,var helt anfådd när jag kom hem. Antar att det är bra att de vill ha lite koll på mig.
 
Mitt i allt det här tog jag även testet från Huddinge imorse. Det visade ett plus, dock inte jättestarkt. Ringde Huddinge och fick tid för ett tidigt ultraljud hos dem. Är dock fyra veckor kvar så känns som en lång väntan. Kan inte låta bli att oroa mig då plusset inte var jättestarkt, försöker dock tänka att det är ett annat test än de jag tagit tidigare. Tyvärr så läste jag att cystor kan ge ett falskt positivt resultat vilket jag verkligen inte hoppas är fallet. Har aldirg fått falskt positivt av cystor förut, så borde inte få det nu, eller?
 
Älskade lilla Pyret, du är väll kvar hos oss? <3
Anonym
2016-10-04 @ 19:01:46

Om man blir överstimulerad, vid IVF. Så blir det oftast värre vid en graviditet :) Jag hade inte alls lika många ägg och äggblåsor som dig men fick liknande symtom som dig och nio månader senare kom vår kille. Så även om det är jättejobbigt just nu så kanske det är ett bra täcken. Jag håller tummarna och tårna att allt går bra nu. Kram Anna

Svar: Läkaren sa det också :) Därför det vill ha koll nu så att det inte blir värre de närmaste dagarna. Hoppas att det här också slutar med en bebis =) Just idag känns det faktiskt lite bättre, även om ryggen smärtar och magen känns som någon försöker tänja ut huden haha. Kram
Längtan efter att bli en familj

Lina
2016-10-07 @ 19:00:43
URL: http://absqueliberis.blogspot.se/

Åh, hoppas att det lilla håller sig kvar i magen :)

Svar: Det hoppas vi också =)
Längtan efter att bli en familj

ivfmamma.blogg.se
2016-10-07 @ 19:48:00
URL: http://ivfmamma.blogg.se/

Jag hoppas att lilla pyret är kvar hos er. Så himla jobbigt att inte veta hur det går. Jag är i v5+2 i dag och fick 3+ på cb digital i kväll. Hoppas du också får det! Kram, Amanda

Svar: Tack =) Ja det är verkligen jobbigt, försöker att inte oroa mig men just när det gäller skarp smärta och blod blir jag orolig. Åhh, jag ska iväg och hälsa på mina föräldrar imorgon (bor ganska långt ifrån dem) så vill inte ta ett digitalt förrän jag kommer hem igen. Hoppas att jag också får se 3+ Kram Susse
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0