Väntetid för IVF

Det känns som att jag nästan bara är inne här och skriver när jag mår som sämst eller har fått negativa besked. Men tror det beror på att jag känner ett större behov av att skriva av mig då. Häromdagen läste jag en blogg där det stod att det var 6 månaders kö för att få göra IVF på Karolinska. Jag som trodde att det var max tre månaders kö. Och det gjorde mig lite deppig, för skulle det vara så innebär det att jag inte kommer få sätta igång med IVF förrän nästa höst. Jag har nästan precis ställt in mig på att få vänta till april ungefär. Så jag kollade runt på Karolinska sjukhusets hemsida, skickade ett mail till dem och skickade även ett mail till min gynekolog och frågade hur lång tid det tar att få sätta igång med IVF med PGD. Blev inte mycket klokare eftersom jag fick tre olika svar. Som en liten parentes kan jag säga att jag är så himla glad över min gynekolog som tar sig tid att svara på mail även på helgen (men snacka om att leva med jobbet). Han verkar verkligen brinna för det han gör, lite trist dock att han med största sanolikhet kommer gå i pension till sommaren (hoppas inte han gör det men han är redan över pensionsåldern). Men iallafall, här är de svar jag fick från de olika ställena över hur lång tid det tar att få sätta igång med IVF:

Karolinska sjukhusets hemsida: 4-6 månader (där står även att de inte kan hålla vårdgarantin). -detta svaret kändes inte allt för uppmuntrande eftersom jag då måste vänta till september/oktober =(
Min gynekolog: Han vidarbefodrade min fråga. Sen fick jag svar att när analysen av mitt blodprov jag ska göra i december är klart kan vi köra igång med IVF direkt. -detta svaret älskade jag att höra eftersom jag då kanske kan sätta igång i mars/april =)
Svar på mailet jag skickade: Ska jag vara ärlig förstod jag inte riktigt svaret i mailet. Det stod att först och främst måste vi bli remitterade till Klinisk genetik på Karolniska för att de ska utveckla en analysmetod för oss. Sen skickar de en remiss till reproduktionscentrum på Karolinska. Så stod det så här "Behandlingstiden för PGD varierar då det är individuellt eftersom analysmetod ska utarbetas av Klinisk Genetik, när vi fått remiss är det ungefär 2-3 månader för ett nybesök hos oss men sedan kan det dröja beroende på analysmetod." - Kunde inte av det svaret utläsa hur lång tid det skulle ta. Men kan säga att här gick luften ur mig totalt. För läser man det här svaret tolkar jag det som att det kommer ta hur lång tid som helst. Först ska jag skicka en remiss till ett ställe där det kommer ta ca tre månader innan jag får tid (med tanke på att de har svårt att hålla vårdgarantin tar det säkert längre tid). Sen ska de skicka ytterligare en remiss till ett annat ställe, där det tar 2-3månader för ett första besök. Men de kan inte svara på hur lång tid det tar förrän de vet analysmetod. =( =( =(
Känner mig jättekorkad också men förstod inte allt i mailet. Är det någon som förstår vad de menar när de skriver analysmetod?
 
Just nu känns det mesta tungt. Hade börjat vänja mig vid tanken på att få köra igång med IVF till våren. Nu känns det sådär oändligt långt borta igen. Jag hade tillochmed lite försiktigt börjat tänka tanken att till nästa jul, då kanske jag skulle få vara gravid. Nu känns även det helt ouppnåeligt. Börjar blir rejält trött på alla "motgångar", behöver energi och positiva toner.
 
Häromdagen kom också mitt största sammanbrott på länge. Det går hela tiden upp och ner men även om det känns jobbigt stora delar av tiden, så har jag ändå inte gråtit vid så många tillfällen. Mest har det blivit små korta stunder. Men den dagen jag fick reda på att jag har pco och att jag med största sannolikhet aldrig kommer bli gravid på egen hand, då grät jag. Då grät jag från kliniken, hela vägen hem. Sen satt jag inne på toaletten och grät tills min sambo kom hem från jobbet och en bra stund därefter. Häromdagen fick jag ett sådant bryt igen, Det började med ett löjligt bråk med min sambo (eller det var inte ens ett bråk utan mer en diskussion). Vi hade bestämt att vi ska göra en sak i mellandagarna. Men sen visade det sig att denna saken skulle bli dyrare att göra än vad vi först trodde. Det skulle kosta flera hundra mer än vad vi tänkt (vi tjänar inte speciellt bra någon av oss så några hundralappar blir en hel del för vår del). Jag blev nere för jag ville ju komma iväg men samtidigt så tycker jag det är viktigt att vi sparar pengar för framtiden (kan ju bli så att vi kommer få bekosta IVF med PGD om vi inte lyckas på gratis försöket. Och PGD kostar ganska mycket att genomföra, mycket mer än vanlig IVF). Jag vill att vi ska spara så mycket som möjligt till framtida behandlingar, barn och om vi ska skaffa hus. Men sambon tycker att vi har pengar sparade så vi kan ta av de och åka iväg. Då blev det en diskussion av det hela som slutade med att jag började storgråta. Men ville inte visa sambon att jag grät, så väntade tills han hade somnat innan jag började storgråta. Grät för att jag blev arg på mig själv, för att jag känner mig totalt misslyckad i allt jag gör, grät för att vi befinner oss i den situation vi gör, grät för att min sambo förtjänar någon bättre än mig (någon som kan ge honom ett barn), grät för allting helt enkelt.
 
Oj, nu blev det ett väldigt långt inlägg. Men hoppas att någon orkar läsa iallafall. Ska försöka bli bättre på att skriva lite mer positiva inlägg också, men det är inte lätt.
L
2014-11-27 @ 10:09:40
URL: http://langtanefterlillal.wordpress.com

Jag känner också sådär ibland och ganska ofta, att jag bara skriver när jag är negativ och behöver ventilera mig. Och då känner jag mig skitdryg och superneggo. Men när jag ser det från andra hållet, när det är nån annan som känner sig likadan, så är det med helt andra ögon från min sida. :) Bloggen är ju en ventil, där allt får komma fram, man får känna och skriva precis som man känner och oftast känns det lite lättare efteråt. :)
Denna karusell är upp och ner och fram och tillbaka, och nånstans måste man få pysa lite. Även om man själv hellre skulle vilja få vara positiv och glad hela tiden.
Jag hejar på dig! ♥ Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Du är inte ensam om att känna som du gör. Stor styrkekram!! ♥

Svar: Tack för all stöttning =) Jag känner igen mig mycket i det du skriver i din blogg också, ibland känns det som att det är jag som skrivit inläggen på din blogg ;) Och jag känner mig också skitdryg när jag skriver. Och ibland får jag dåligt samvete gentemot folk som "har det värre". Men samtidigt kan jag ju inte hjälpa vad jag känner och hur jag upplever den situation vi befinner oss i just nu. Jag hade gärna varit positiv hela tiden men det är så fruktansvärt svårt. Jag tror åtminstone (hoppas iallafall) att om jag skulle lyckas bli gravid och få ett barn (eller två) så skulle jag ganska ofta stanna upp och känna en enorm tacksam för att jag faktiskt lyckats bli mamma. Den tacksamheten tror jag (min egen tolkning) att många som blir föräldrar utan problem (på egen hand) tappar bort eller kanske inte ens har med sig från början.Jag hejar på dig också och hoppas att trots alla hinder så ska vi båda två få vara gravida nästa år!
Kramar till dig <3
Längtan efter att bli en familj

DMPCOS
2014-11-27 @ 11:19:54
URL: http://www.drommamedpcos.bloggo.nu

Åh vad det här livet är förjävligt! Hela jäkla vardagen ska bli fuckedup bara för att man är ofrivilligt barnlös :( Skickar en stor kram å peppning, gråtit många gånger i smyg..hade varit så enkelt om bara hormonbehandling med piller hjälpt eller som för de flesta, bara vanligt samlag..

Å ja. Blir mest negativa inlägg då det sällan är positivt ämnet. Kram!

Svar: Ja, visst är det. Och många gånger tycker jag det känns som att man har hela sjukvården emot sig, precis som att det är ens eget fel att man inte kan bli gravid.Kramar
Längtan efter att bli en familj

Milli
2014-11-28 @ 16:12:58
URL: http://vidrommeromdig.blogg.se

Det är så tyvärr. Det är inte ett dugg kul eller positivt att vara ofrivilligt barnlös. Vet själv hur det är här hemma ibland. Små saker som inte öns är nåt bråk eller ens någonting, de sakerna blir superstora och exploderar så att jag ofta hotar med att skilja mig så han får någon som kan bli gravid.

Väntan tär på förhållandet och även ovissheten.
Men det är okej att känna så. Och okej att bara skriva negativa saker på bloggen, var ska man annars få ur sig allt och får stöd?
Kramar

Svar: Nää, det är ju inte det. Men jag försöker koppla bort det negativa, åtminstone korta stunder under dagen. Tror inte jag hade överlevt annars. Men jag märker ju att ju mer tiden går desto svårare blir det att koppla bort alla negativa tankar. Jag hoppas på ett bättre år nästa år för oss alla ofrivilligt barnlösa.
Ja, det är okej men det känns tråkigt för jag vill inte vara en sådan människa. Men du har rätt, bloggen är min ventil för att kunna skriva av mig.
Tack för kloka ord =)
Kram
Längtan efter att bli en familj

A

Jag tycker bloggen är en bra ventil för allt negativt. Dels får man ur sig det, dels får man stöd av andra och dessutom slipper man oftast förpesta omgivningen i ens "riktiga" liv. Det är din blogg och du ska kunna skriva när och som du vill!

Vad trist med mellandagarna, hoppas det kan lösa sig ändå.

Din sambo är med dig och älskar dig, ni kommer ta er igenom detta och komma ut mycket starkare på andra sidan!

Slutligen: Får ni bara ETT försök? Det är ju helt sjukt om det är så! Hoppas jag bara missförstod!

Stor kram

Svar: Ja, du har så rätt. Och jag är en sådan person som har svårt att prata öppet med folk i min omgivning också. Jag vill inte "tynga" folk med mina problem. Så därför är det skönt att kunna skriva av sig. Här i bloggens värld har jag ju dessutom hittat en hel del människor som faktiskt vet vad jag går igenom och som bättre än någon annan kan förstå vad jag känner.
Ja, det där med mellandagarna löste sig, blev att vi bokade ändå =)
Ja, jag och min sambo älskar varandra. Men ibland (senast idag) blir jag orolig över hans syn på det vi går igenom....
Vi ska ju göra IVF med PGD och det är mer avancerat än vanlig IVF (alltså dyrare) och därför tror jag bara att vi får ett försök. Men jag vet ärligt talat inte för jag fick inget riktigt bra svar av min gynekolog. När jag frågade sa han bara "det här får ni finansierat".... Tror inte han vet... Frågade om syskonförsök också men det vill han inte prata om nu, då sa han att "nu tar vi det här.... så får vi se sen," Han sa att dels håller det ju på att ändras om så att det ska bli lika i hela landet och sen så är det en ny regering och då vet man inte vad som händer.
Tack för stöttning =) Kramar
Längtan efter att bli en familj

Louise
2014-12-01 @ 06:53:35

Hej! Det är ju oftast när man har starka känslor som man behöver få det ur sig. Vi har olika sätt; blogg, dagbok, vänner etc. Det viktiga är att du skriver när du vill. Tyvärr blir det många motgångar och tårar nu i början. Jag känner igen det. Förra veckan fick vi tex besked om att det var fullt så att vi inte kan börja en behandling nu. I december blir det inget pga julstängt. Två månaders väntan till kändes som en evighet. Jag tycker att det är jobbigast dagen jag får det negativa beskedet. Sedan rullar dagarna och veckorna på.

Tack för din blogg. Jag är säker på att den är bra på många sätt. Du får skriva av dig och vi är många andra som kan läsa och dela detta med varandra. Jag ser fram emot att läsa om när allt har vänt för dig också och det äntligen är din tur att få positiva besked. ;-)

Så vi fortsätter att kämpa på ihop och håller tummarna för ett 2015 med många positiva besked. :-) Lycka till med allt och njut av resan i mellandagarna. Det är du värd!

Kram på dig!

Svar: Ja, du har så rätt... Det är skönt att skriva av sig när man känner att känslorna bubblar över. Tråkigt att höra om att ni får vänta två månader till. Känner samma som dig, det är jobbigaste dagen man får det negativa beskedet sen avtar det lite. Gullig du är, tack för din stöttning. Den värmer =) Jag hoppas att det kommer en dag jag får skriva om positiva besked, tyvärr känns den dagen långt borta just nu. Men jag tror att den kommer en dag iallafall =)
Lycka till du också. ska hålla tummar och tår för dig i januari
Kramar
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0