Ett hopplöst eller hoppfullt hopp?

Fick samtal från kliniken i Huddinge för några dagar sedan. De hade fått en avbokning och istället blev vi erbjudna den tiden. Hörde mig för med sambon och sedan tackade vi ja. Så i dagarna dyker det upp en kalllelse. Äntligen efter all väntan på "ingenting" så känns det som att det händer något.
 
Nu ska vi alltså få komma på ett nybesök och efter det blir det väntan igen. Väntan på att de ska arbeta fram en analysmetod som är speciell för oss (eftersom vi ska göra IVF med PGD). Denna analysmetod kan ta upp till ett år att ta fram. Men jag väljer att tänka att det kommer ta ca ett halvår vilket innebär att vi kanske kan vara igång i mars någon gång. Känns så bra att för en gångs skull ha en tidsram att förhålla sig till. Det har jag inte haft förut, inte så konkret och med "säkerhet" iallafall. Vet ju att det kan hända oförutsedda saker men vi har ändå vårt första IVF försök "i sikte".
 
Efter samtalet med kliniken kände jag ett hopp som jag inte har känt på väldigt länge. Och det var en riktigt bra känsla. Men samtidigt med hoppet kände en annan del att av mig att "nej, nej, nej få inte för stora förhoppningar nu". Jag vet ju att det krävs så otroligt mycket för att allt det här ska leda hela vägen till ett barn. Men det är så svårt, vet inte vad jag ska känna eller tänka. Jag känner att jag måste vara positiv, jag måste tro på det här medan en annan del av mig säger att jag inte ska få så stort hopp, att det kommer att göra så mycket ondare när jag sedan faller.
 
Det finns också en sak som skrämmer mig nu när allting äntligen verkar vara igång. Och det är att det har satt igång massa andra "negativa" frågor hos mig. "Är jag redo för allt det här?" "Kommer jag klara av att bli mamma?" "Kommer verkligen jag och T att hålla ihop?" (den här resan tär mycket på mig och ibland är jag orolig att vi drar åt två olika håll) "Vad händer om allting skiter sig?" "Hur ska jag kunna hantera negativa besked?" Vet inte om det är vanligt att sådana här tankar sätter igång när ivf-starten närmar sig men de är i vilket fall väldigt jobbiga.
 
Tänk om livet för en gångs skull kunde arbeta i medvind, vilken skön känsla det skulle vara...

 
 
Anonym
2015-08-30 @ 13:08:50

Jag hade jättemånga sådana tankar inför första försöket - och även nu efter sommaruppehåll som varit så himla skönt! Hoppet går upp och ner och på sätt och vis lär man sig att leva med negativa besked (OM msn får sådana). Men mest är jag förväntansfull och hoppfull inför varje försök!! Kram och lycka till!!!

Svar: Jag är ganska hoppfull stor del av tiden. Men samtidigt väldigt stressad och orolig då det måste fungera på något av våra gratisförsök (att göra IVF med PGD kostar flera gånger mer än en vanlig IVF). Samt att i i min resa kommer det upp nya grejer att oroa sig för hela tiden. Men jag försöker ändå att intala mig att julen 2016 kommer jag vara höggravid =)Tack detsamma =) Kram
Längtan efter att bli en familj

Louise
2015-08-30 @ 17:36:50

Hej! Så kul! Jag håller tummarna att detta innebär att turen äntligen har vänt för er. Lycka till! Kram

Svar: Tack så mycket :D Det hoppas verkligen jag också.Kram
Längtan efter att bli en familj

längtanefterlillal
2015-08-31 @ 07:31:31

Men va roligt att ni blivit kallade!:)
Tycker inte att det är ett dugg konstigt att du funderar kring allt. Jag tänker att de som lyckas bli gravida pang på utan hjälp också säkert går igenom vissa av de tankarna, hur kommer de bli, kommer vi hålla ihop, blir jag en bra mamma osv. Det är nog bara som så att vi som får kämpa ännu mer och längre redan gått igenom en mängd andra frågor innan. Så när de "vanliga" frågorna dyker upp hos oss blir man nog lite chockad själv tror jag. Så var och är de iaf för mig. De tankarna, de mer vanliga funderingarna, känns ju så främmande för en att få tänka, och man vågar ju liksom inte riktigt tänka det fullt ut heller på nåt vis alla gånger, innan man vet hur allt blir. ( Behöver ju därmed inte vara så för andra, men de e en teori jag har). Blir spännande och höra vad de säger efter ert första besök! Sen hoppas jag att tiden går snabbt för er fram till mars och att ni får komma igång på riktigt! Stor kram till dig!

Svar: Ja, det är nog som du skriver. Att man har så fullt upp med alla de där stora jobbiga tankarna att alla "de vanliga" tankarna glöms bort. Ska fixa ett inlägg när jag har lite mer ork. Besöket gick bra men det kom tyvärr ett nytt hinder i vägen.Tack så mycket <3
Kram
Längtan efter att bli en familj

fladdertanke
2015-08-31 @ 14:17:44

Skönt att det äntligen händer någonting för er igen! Jag tror inte du behöver vara rädd för dina tankar och tvivel, tror de är en helt normal reaktion som kommer komma igen sen när du är gravid också. Det är en del i att förbereda sig tror jag ☺

Svar: Ja, det är riktigt skönt och nu har vi förhoppningsvis vår IVF start inom en överskådlig framtid.Jag hoppas verklige att du får rätt i att jag kommer bli gravid =)Kram
Längtan efter att bli en familj

Somenros
2015-09-01 @ 13:40:07
URL: http://somenros.blogspot.se/

Så skönt att ni äntligen ska få komma igång! Glad för er skull!
Jag hade samma negativa tankar och jag har fortfarande de. Tror att de flesta har det.
Att gå igenom allt detta är inte lätt och det tar på ens förhållande. Men jag hoppas allt går bra för er och att er tid ramlar ner i brevlådan snart!
Kram

Svar: Tack så mycket fina du <3Ja, mina tankar går upp och ner hela tiden. Vill ju så gärna att det ska fungera men det är så himla mycket som ska klaffa för att vi till slut ska få en bebis i vår famn.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Sara - Längtan efter bebis
2015-09-05 @ 19:40:49
URL: http://langtanefterbebis.se

Hej! Jag kommenterar inte så ofta, men jag läser alla inlägg.

Vad skönt att ni skall få komma på nybesök, har ni fått någon tid ännu?

Jag tror att man måste få ha lite hopp för att det skall funka, båda gångerna jag har ruvat har jag verkligen hoppats och trott att det skall fästa.

Och du, klart du kommer klara att vara mamma!

Jag håller alla tummar jag kan!!

Kram!

Svar: Hej! Glad för alla läsare =) (och alla kommentarer).Ja, vi har nu varit på nybesöket, det gick bra men innehöll tyvärr ett besked som kan göra att det blir mer väntan.
Ja, jag tror också att man måste ha hopp, vissa dagar har jag massor av hopp. Andra dagar får jag panik över hur livet utan barn kommer att bli.
Hoppas att ni får lite positiva besked snart. Saknar dina blogginlägg men förstår om orken/motivationen inte finns där.
Tack fina du för din kommentar <3
Kram
Längtan efter att bli en familj

Anonym
2015-10-05 @ 20:22:54

Hej! Jag går också och väntar på att remiss ska skickas till Huddinge. Bär på ett kromosomfel- fragile x. Gäller dessa 6-9 månader även "kända" sjukdomar. Känner jag blir lite orolig . Månaderna bara går och går. Kram till dej 💗

Svar: Hej!Visst är all väntan fruktansvärd? Jag fick först vänta på remiss till Uppsala för att utreda min sjukdom, det tog tre månader. Sen vänta tre månader på svar på proverna och därefter remiss till Huddinge. Fick vänta 5 och en halv månad på att komma på nybesök till Huddinge (de hade stängt tre veckor i juli också). Nu väntar vi på att analysmetoden ska utarbetas, det kunde tydligen ta 6-9 månader att vänta på den. Är lite olika också beroende på hur lång kö de har. Men har er remiss precis skickats så skulle jag nog kanske tro att ni får komma på nybesök tidigast i februari tyvärr. Har inte så stor koll på fragile x men jag är med i en PGD grupp på facebook där du också kan gå med om du vill. Vet att en del där bara har behövt vänta i en månad på att analysmetoden ska bli klar (alltså en månad efter nybesöket). Hoppas att det kommer gå fort för er för väntan är verkligen plågsam.
Kramar
Längtan efter att bli en familj

Elin
2015-10-21 @ 18:36:34

Hej! Ja verkligen det tar tid! Vad heter den gruppen på fb du var med i? Kram!

Svar: Den heter PGD-tjejerna =) Kram
Längtan efter att bli en familj

hej! skickar förfrågan dit idag :) kram
2015-11-10 @ 11:38:37

Hej skickar förfrågan dit idag :)

Svar: Okej, har sett två nya idag så antar att du är en av dem =)
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0