Uppdatering

Nu har det gått ganska länge sedan jag skrev förra gången. Visste att det var ett tag sedan men trodde verkligen inte att det var över en månad sen jag skrev sist :o Har inte orkat skriva och så har jag inte direkt haft något att skriva om, känns som att det blir mest upprepning varje gång. Har varit väldigt upp och ner den senaste tiden, men känns som att jag på sätt och vis har vant mig vid att livet är så. Ju längre tiden går desto jobbigare blir det.
 
De senaste två veckorna har det hänt lite grejer i vår "resa". Som jag skrivit innan måste jag träffa en neurlog innan jag får godkännande att köra igång med IVF. Har väntat sen mitten av september på att få en kallelse. Eftersom sjukhuset inte hört av sig ringde jag. Första gången jag ringde var det många som ringde så då kom jag inte ens fram. Ringde dagen efter vid ett och då var telefontiderna slut för den dagen så blev uppringd nästa dag. Blev tillsagd att ringa ett annat ställe. Sen blev jag bollad hit och dit innnan jag slutligen fick ringa samma ställe som jag ringt från första början. Då var telefontiderna slut igen, så vlev uppringd dagen därpå. Tog alltså tre dagar för mig att få prata med någon som hade koll. Och då fick jag veta att de hade glömt sätta upp mig på väntelistan (!).Jag fick välja mellan att bli kallad i mitten av januari,  eller åka till en annan ort. Eftersom det ändå inte är så länge kvar till januari och det kommer en massa helger snart så kände jag att jag likaväl kan vänta tills dess. Nu kunde de ordna en tid ganska snart men jag tycker ändå att det är fruktansvärt hur vården fungerar. Vi har snart försökt att bli gravida under två år, och under den tiden varit i kontakt med flera sjukhus och vårdcentral. Det är fler gånger det har strulat än flutit på som man tycker att det borde göra.
 
När jag väll varit i kontakt med sjukhuset så bestämde jag mig för att maila till klinisk genetik i Solna för att få reda på hur det går med vår analysmetod. Fick svar att de beräknar att den ska vara klar inom en månad. Äntligen ett positivt besked, äntligen händer det lite saker igen. Så vi kanske, kanske kan köra igång i februari. Så nu har det snurrat igång en massa tankar i mitt huvud. Tänk om jag nästa jul kanske har en liten nyfödd, eller är höggravid? Jag försöker att inte få för stora förhoppningar och jag vet att det vill mycket till för att det ska gå vår väg. Men det är så svårt, trodde inte att ett sådant litet besked skulle sätta igång så mycket hopp oss mig igen. Vet inte hur jag ska kunna hantera ett nederlag med allt hopp som jag känner just nu.
 
De senaste veckorna har jag för att kunna skingra tankarna lite förberett en massa inför jul. Har gjort julfint här hemma, sedan har jag gjort en hel del julgodis. Har gjort olika sorters fudge, knäck, olika kolor, testade att göra syrliga karameller, bakat bullar och kakor samt fixat kötbullar. Så nu är jag nästan klar med allt som ska göras. Har dock en del julklappar kvar att köpa men behöver inspiration och idéer. Älskar julen, tycker det är så mysigt med allt tomtar, alla ljus i mörkret och all glädje och gemenskap. Tänk om jag nästa eller nästnästa år skulle få fira jul som mamma. Drömma måste man ju få göra, eller hur?
 
Familjenoe
2015-12-14 @ 18:04:33

Hej! Har precis hittat hit, vilken fin blogg du har :) jag väntar också på att få sätta igång med ivf och tycker det kan vara skönt att följa andra i liknande situation. Skönt att det verkar börja närma sig för dig :) och klart du ska hoppas! Det ska nog gå vägen till slut :)

Svar: Hej! Tack så mycket för de fina orden <3 Trots all smärta man bär på så är det skönt att kunna dela alla känslor med andra i samma situation, och extra skönt när man hittar någon som kommit ungefär lika långt i processen =) Vet du när ni kommer få sätta igång?
Längtan efter att bli en familj

Fladdertanke
2015-12-16 @ 09:22:47

Men å! De är klart att du ska känna dig hoppfull när de verkar gå framåt. Den här delen av resan är börjar närma sig något slags slut.
Gott med massa julgodis, de ska jag också försöka mig på idag :)

Svar: Ja, jag vet att jag ska vara hoppfull. Men det är så svårt att vara hoppfull hela tiden, speciellt när man faktiskt inte vet om man någonsin kommer att få bli mamma. Men jag försöker att vara positiv, vi kanske tillhör några av de där lyckliga som lyckas på första försöket =)
Längtan efter att bli en familj

Libra
2015-12-17 @ 08:20:59
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Tråkigt att allt tar så lång tid. Förstår att du inte orkar blogga. Spännande att det snart blir av i alla fall.

Jag ska hålla tummarna hårt!!! :)

Kram

Svar: Ja, verkligen. Och extra tråkigt när sjukvården är som den är (vilket du ju redan vet allt om). Tack så mycket fina du <3 Ska hålla tummarna för er också nu när ni kör igång.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Dujaghanvi
2015-12-21 @ 22:15:02

Drömma SKA man göra, annars orkar man inte. Och rätt vad det är så är det verklighet. Hoppas för er! God Jul!

Svar: Tack =) Gott nytt år till er =)
Längtan efter att bli en familj

Anonym
2015-12-30 @ 18:35:57

Jag skulle gärna vilja prata med dig, kan inte du maila mig

Svar: Vill ju helst vara anonym, men får man fråga vad det gäller? Heter din blogg något liknande som din mail?
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0