Tankar...

Vet inte hur många gånger jag har blivit frustrerad, ledsen, arg, besviken,uppgiven med mer över hur lång tid allting tar i denna eviga bergochdalbana. Det tar tid för att överhuvudtaget få hjälp att bli utredd när man inte blir gravid (jag hade dock tur och fick komma till en gynekolog ganska snabbt), sen i vårt fall tog det tid för mig att få en tid till sjukhusets genetik avdelning, sen vänta på provsvar (vilket vi gör fortfarande), sen tid för att få bli ställd i kö till IVF, sen om man har tur kan vårdgarantin hållas. Alltså massor utav väntan hela tiden. Som att det inte vore nog med allt psykiskt lidande (och även hos många fysiskt lidande) barnlösheten innebär, nä det ska sparkas ytterligare på en genom att man får vänta i en evighet. Måste dock säga att trots den eviga väntan som ibland känns som att den aldrig ska ta slut så tycker jag att dagarna går otroligt snabbt. Känns som att det var julafton för bara några dagar sedan men det är ju över en månad sen.
 
Har nu varit och lämnat "grundläggande" prov inför IVF. Så väntar på provsvar på dem. Hoppas verkligen att det inte kommer att vara något strul med dem. Sambon ska lämna spermaprov i veckan som kommer. Han både röker och snusar så är lite orolig för hur kvalitén kommer att vara. Han har dock de senaste veckorna dragit ned jättemycket på rökande och röker nu kanske 3 ciggaretter om dagen. Hade ju helst velat att han skulle sluta helt men tycker det är jättebra att han dragit ned så mycket han gjort (på eget initiativ dessutom) så är rädd att om jag tjatar kanske det har motsatt effekt. Har dessutom de senaste dagarna varit ganska besviken på honom. Känns ibland som att vi befinner oss på två helt olika nivåer i våra känslor när det gäller barnlängtan. Svårt att förklara hur jag menar, och jag tror att han tycker det är jobbigare än vad han vill säga. Och jag vill inte hålla på varje dag och prata om hur dåligt jag mår så ibland blir det "krock" mellan oss. Sen blev jag ännu mer besviken eftersom han berättat för en kompis vad vi går igenom. En kompis som jag sagt att jag inte vill att han ska säga någonting till.
 
Är glad att jag har den här bloggen jag kan skriva av mig i. Och vill tacka för all stöttning och alla fina kommentarer jag får. Känns iallafall "skönt" att veta att man inte är helt ensam i det man går igenom. I flera av de IVF-bloggar jag läser har bloggtjejerna nyligen gjort eller ska göra en insättning. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska gå vägen för alla er så att ni slipper fortsätta denna hemska karusellen (tills det blir dags för syskon för er som vill det). Och till alla andra som kämpar där ute vill jag skicka massa styrkeramar. Hade ju önskat att ingen skulle behöva gå igenom detta helvete. Men tyvärr så kan inte den önskan slå in så därför får vi fortsätta kämpa och stötta varandra i allt kämpande <3
A

Som fd. rökare kan jag nog tro att det skulle bli motsatt effekt. Bättre att berätta hur stolt du är, om något. :) Kan även rekommendera Zonnic, med tanke på att han även snusar. Dom har vart toppen för mig. Fö vill jag bara säga att om du vill ha någon att prata med så kan du alltid maila mig, vi kan ju ändå vara anonyma om du vill det! Kram och kämpa på <3

Svar: Jag har aldrig rökt själv, men kan tänka mig att det blir så. Jag är himla stolt över att han lyckats dra ned så mycket på rökningen som han gjort. Och det har jag sagt till honom också =)Snällt av dig, det gör jag gärna. Kan vara skönt att bara få skriva av sig till någon. Jag hoppas att jag snart ska orka/våga ta steget att vara med på en IVF-träff också. Anonym vill jag främst vara för de i min närhet -vet att det finns folk som skulle kunna använda det hela till att trycka ned mig ännu mer och även folk som skulle bli "lyckliga" över att veta att jag inte kan bli gravid.
Kram <3
Längtan efter att bli en familj

Libra
2015-02-01 @ 01:58:46
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

En stor styrkekram tillbaka! 💜

Svar: Tack så mycket <3
Längtan efter att bli en familj

Milli
2015-02-01 @ 08:13:58
URL: http://vidrommeromdig.blogg.se/

Jag hoppas verkligen att det rullar på lite för dig. Det jobbiga är att oavsett hur mycket närmare man kommer nåt så är det fortfarande en väntan kvar tills nästa steg. Hatar nu själv väntan på att se om mina embryon klarar sig. Alltid denna väntan.

Svar: Ja, nu har det iallafall börjat rulla på lite och en IVF-start känns åtminstone nåbar (även om vi inte fått något startdatum än). Problemet nu är att jag känner att jag kanske skruvar upp förhoppningarna alldeles för mycket. Försöker att dämpa förhoppningarna lite eftersom jag vet att skulle försöket lyckas så kommer jag att falla riktigt hårt.Förstår att du hatar den väntan, den måste ju vara sjukt jobbig. Om/när jag kommer så långt så kommer jag nog att noja ihjäl mig under de veckorna man bara går och väntar på att få ta testet.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Sj
2015-02-01 @ 08:23:19

Förstår att du är besviken på att han har berättat för fel person, men det är kanske någon han känner är rätt för honom att få stöd av, för han kanske med behöver prata av sig med någon, typ som du gör med bloggen

Svar: Jo, förstår om han vill ha någon att prata med. Men just denna personen är väldigt speciell. Har lite svårt för att läsa av situationer och kan slänga ur sig vilka kommentarer som helst (och då menar jag verkligen vilka som helst). Så han kan säga saker som kan göra väldigt ont att höra men i hans värld har han inte sagt något fel (även om man förklarar för honom). Så var därför jag blev mest besviken, över att det just var den personen han sa det till. Menmen, det går ju inte att göra ogjort så jag får försöka gilla läget.
Längtan efter att bli en familj

Lena
2015-02-01 @ 09:04:10

Hej! Jag känner igen det här med att det "krockar" men man får se det ur den andras vinkel. Du får skriva av dig, men han har kanske inte någon annan ventil än att berätta till den kompisen. Det finns så mycket jobbiga saker i en sån här situation, så det är viktigt att stötta varandra så att något "funkar" i alla fall.

Svar: Förstår vad du menar och håller med. Men just denna personen är väldigt speciell. Han har lite svårt för att läsa av situationer och kan slänga ur sig nästan vilka kommentarer som helst. Så han kan säga saker som kan göra väldigt ont att höra men i hans värld har han inte sagt något fel (även om man förklarar för honom). Så var därför jag blev mest besviken, över att det just var den personen han sa det till.Ja, men absolut och som du skriver försöka tänka sig in i den andres synvinkel. Även om man är i samma situation kan man ju se det hela med olika sätt.
Längtan efter att bli en familj

Sara - Längtan efter bebis
2015-02-01 @ 22:05:22
URL: http://langtanefterbebis.se

Åh, kram på dig fina du! Hoppas att du får lite framgång snart! <3 Kram / Sara




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0