Är det dags att ge upp nu?

Jag vill börja detta inlägg med att tacka för alla fina, stöttande och stärkande kommentarer som jag fått av er fina människor den senaste tiden. Jag hoppas att ni alla kommer att nå era drömmar snart <3
 
För egen del dog det ynka lilla hopp om att få göra ett försök den närmaste tiden ut helt nu i veckan. Fick ett telefonsamtal av Dr P i torsdags. Dr P som flera gånger har sagt att bara vi får provsvaren från sjukhuset i Uppsala är det bara att köra igång. Men han kunde inte ha haft mer fel. Efter att han fått provsvaren från Uppsala tog han kontakt med Huddinge där vi ska göra vårt försök. Och svaret de gav kändes som flera knytnävsslag i magen på mig. Eftersom vi ska göra IVF med PGD måste de utarbeta en "analysmetod" för oss. Detta kommer att ta 9-12 månader. Det var tur att jag fick samtalet när jag bara hade ca 10 minuter kvar av arbetsdagen. Annars hade jag brutit ihop där och då. Cyklade hem med tårar i ögonen. Som om inte det vore nog träffade jag på en granne när jag kom hem. Hon var ute med sina två små barn. Barnen sprang åt var sitt håll. Den ena av dem, kanske 4 år började prata med mig när jag ställde min cykel. Mamman tittade lite menande på mig när jag gick förbi och sa "ibland så skulle man behöva vara klonad...." Om hon bara visste hur gärna jag hade velat byta ut mitt liv emot hennes just i den stunden... Jag bet ihop och svarade något i stil med att jag vet hur det känns för jag jobbar på förskola. När jag kom in kunde jag inte låta bli att reflektera över min egen kommentar. Kommer det att vara så jag får svara för resten av mitt liv? Som det känns nu kommet jag aldrig någonsin att kunna relatera något folk säger till egna barn. Som det känns nu kommer jag aldrig någonsin att få barn. Nu har jag inte ens tillstymelsen av ett hopp att luta mig mot.
 
Har även insett de här dagarna att min sambo aldrig kommer att förstå hur jag mår/känner. Missuppfatta mig rätt. Han har varit jättestöttande och i torsdags fick jag världens finaste sms av honom. Men hur dåligt jag verkligen mår kommer han aldrig att förstå. Han trodde t.ex. inte att detta var något man kunde bli sjukskriven för. Jag försökte även förklara att jag tycker det är väldigt jobbigt med alla runtomkring som blir gravida. Där känner han inte alls samma för "vi kan ju fortfarande lyckas" och "det finns ju faktiskt det som inte har någon chans att bli gravida överhuvudtaget". Försökte förklara att det handlar ju inte alls om det utom att det är jobbigt att "alla andra lyckas" samtidigt som man själv står kvar på samma punkt i livet med en otrolig längtan som bara blir större". Hur är det för er andra kämpar därute? Har ni några tankar/känslor som inte alls delas av er sambo?
Jag känner att jag skulle vilja prata med någon, måste få ur mig alla känslor annars blir jag tokig. Men vart ringer man? Hur ska man kunna få tag i någon som verkligen kan förstå ens Känslor? Kan någon som inte varit med om samma sak någonsin förstå? Och hur ska man undvika att folk i ens närhet ser en som ett psykfall?
 
Just nu vet jag inte hur ofta eller om jag kommer orka blogga här den närmaste tiden. För tillfället känner jag ingen mening med någonting. Varenda gång det känns som det börjar närma sig ett försök så händer någonting som gör att det skjuts upp med flera månader. Och jag orkar inte med det längre. Kanske lika bra att ge upp tanken på ett barn helt. Jag har aldrig direkt trott på några högre makter utan mer trott på ödet. Men nu undrar jag om det ändå inte finns någon/något som har bestämt sig för att göra hela mitt liv till en evig kamp. Har ända sen jag började högstadiet gått igenom motgångar på olika sätt (behöver inte nämna någon av dem i detta inlägg men det har varit både stora och små motgångar).
 
Sitter här och gråter när jag skriver detta inlägg. Läser, redigerar och läser igen. Försöker samla ihop ord och tankar så att inlägget ska få någon form av sammanhang. Vet som sagt inte om jag orkar skriva så mycket framöver. Ville iallafall skriva ett inlägg så att alla ni fina kämpar därute skulle få veta vad som händer i mitt liv <3
 
 
Karin
2015-03-28 @ 18:00:28

Vad ledsamt! Uppriktigt ledsen för din skull! ( även om jag aldrig träffat dig förutom i bloggen här då) ibland finns det inga ord som räcker till.... Kör ni privat vård nu eller finns det " snabbare" alternativ om man är beredd ( och kan så klart!) låna till/ betala? I mitt förhållande med min man upplever vi också det där med " alla andra blir gravida" rätt olika. Jag mer som dig. Han mer som din man. Jag har varit hos en psykolog för att prata av mig på vår klinik, kan rekommenderas! Det bör du kunna få ta del av, säg till om det- tips. Vi har även gått dit en gång som par och pratat, det var värdefullt just för att mitt i allt detta sätta ju relationen på prov, man upplever saker olika med och skönt att få prata med någon som dagligen möter kvinnor/ män/ par i samma situation! Kram till dig och ta hand om dig

Svar: Tack så mycket. Det värmer att höra att det finns folk som bryr sig (trots att man inte träffats) <3 Eftersom jag ska genomgå IVF med PGD så kan man inte göra det privat (är endast två sjukhus i Sverige som genomför det). Man kan åka utomlands för att få snabbare hjälp men det kostar ju en hel del. Jag har ju inte ens haft ett första möte med Huddinge än (där jag ska göra besöket). Utan jag har endast träffat gynekologen på den ort jag bor samt varit på två besök på sjukhuset i Uppsala. Men när jag väll fått komma till Huddinge så ska jag be om att få komma i kontakt med någon av deras psykologer. Tror att det hade varit bra för mig och min sambo att gå tillsammans någon gång men vet inte om jag får med honom på det. Tack för din kommentar =)
Kramar
Längtan efter att bli en familj

Vänta lite till...
2015-03-28 @ 23:06:17

Hur kan det ta så länge att utarbeta nån "analysmetod"? Grr! Förstår att luften gick ur dig. Många stärkande kramar till dig

Svar: Jag vet faktiskt inte då jag inte har fått så mycket information än. Men vad jag har fått höra så tar det olika lång tid beroende på vad det är för sjukdom de ska utarbeta analysmetoden för. Det beror på hur svår "den sjuka genen" är att hitta.Tack =) Kram
Längtan efter att bli en familj

Milli
2015-03-29 @ 07:07:13
URL: http://vidrommeromdig.blogg.se/

Nej fy så hemskt!! Tycker så synd om dig. Jag sjukskrev mig en vecka förut och det var det bästa jag gjort. Det är väldigt påfrestande med alla barn på jobbet och grannar. Så ta ledigt (om ekonomin tillåter). Se till att gråta ut och va nere ett tag. Förhoppningsvis så kommer du sen kunna ladda om och ta nya tag.
Styrke kramar till dig!!

Svar: Ja, var riktigt tufft de första dagarna. Är fortfarande tufft men ändå lättare på något sätt att hantera nu. Skulle vilja bara vara hemma men samtidigt så är jag lite dum och tänker att "mår jag så dåligt att jag måste vara hemma?" och vad ska alla tänka och tycka? Tyvärr tillåter väll inte ekonomin direkt heller att jag är hemma. Har dessutom redan varit hemma en del, då jag flera gånger blivit smittad av barn på jobbet. Just nu går det helt okej på jobbet. Hat en kollega som jag kommer bra överens med. "Tyvärr" ska hon ha barn till sommaren. Så är rädd att hösten ska bli ännu tuffare, då det känns som något väldigt negativt att hon försvinner. Har tänkt att jag ska försöka stå ut tills dess och se hur jag mår då. Hoppas bara att jag inte stupar helt innan dess.Tack så mycket =)
Kramar
Längtan efter att bli en familj

N
2015-03-29 @ 09:28:20

Finna det ingen kurator på mottagningen där ni går, så tycker jag du ska söka till vårdcentralen och säga att du behöver få någon att prata med.

Jag känner igen det där med att sambon inte riktigt förstår. Jag tycker det är extremt jobbigt med gravida och spädbarn, vill inte ens se dem för det gör så ont. Min sambo har inte samma problem, inte alls. Han är så säker på att vi kommer bli gravid... Det är inte jag..

Svar: Har inte varit på någon träff på mottagningen än. Har träffat min gynekolog här jag bor och läkare på sjukhuset i Uppsala. Men sen när jag får komma på första mötet (tror det blir om några veckor) ska jag höra mig för efter en samtalskontakt.Jag är som dig: har jättesvårt för gravida och spädbarn. Får verkligen bita ihop när de dyker upp. På facebook har jag börjat trycka bort så att jag inte följer de inläggen...
Längtan efter att bli en familj

Libra
2015-03-29 @ 16:39:20
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Jag blir så ledsen för din skull. Väntan är så fruktansvärd jobbig. Det gäller väl att försöka fokusera på något annat i livet under tiden. Göra något som får en att må bra. Vi älskar att resa. Det har hjälpt oss många gånger. Passa på att göra sånt som blir svårare att göra med barn.

Min man är väldigt förstående. Men han kan aldrig förstå helt ut hur jag känner. Han har redan en son vilket känns tungt för mig ibland. Men hans längtan är ändå väldigt stor vilket gör att allt känns lättare. Vi pratar mycket, det är viktigt.

Du kanske skulle efterlysa andra ofrivilligt barnlösa? De träffar vi har ger ett enormt stöd. Det är nog det bästa jag gjort mitt i allt kämpande, tog tag i träffarna. Jag kan hjälpa dig att efterlysa om du vill. Man kan också få hjälp via föreningen Barnlängtan.

Vill du ha professionell hjälp så kontakta din vårdcentral. De kan skriva en remiss till en terapeut. Jag ska börja på KBT, men har inte hittat någon jag vill gå till ännu.

En stor kram! Du får gärna maila mig om du behöver stöd. ❤

Svar: Tack, det värmer att höra alla fina ord <3 Ja, vi (jag) har iallafall bokat upp alla helger för ett tag framöver nu. Vi älskar också att resa, blir inte så ofta dock (av ekonomiska skäl). Eller vi reser en del, men blir mycket inom Sverige...
Har förstått att din man är väldigt förstående och lyhörd, måste kännas skönt för dig. Förstår dock att han aldrig helt kan känna det du gör.

Jag har funderat lite på att vara med på någon av träffarna i Stockholm. Det blir en bit att ta sig men ändå den närmaste av de som finns nu =)

Tack så mycket <3 Kramar
Längtan efter att bli en familj

Somenros
2015-03-29 @ 19:35:59
URL: http://somenros.blogspot.se/

Skickar dig en massa kramar! Inte rättvist att ni ska få behöva vänta! <3

Svar: Tack så mycket <3 Kram
Längtan efter att bli en familj

mochms
2015-03-30 @ 14:22:31
URL: http://mochms.wordpress.com/

Usch, så fruktansvärt jobbigt! Jag lider med dig!

Och nej, jag tror inte att någon som inte varit med om det själv kan förstår känslorna kring det här. Tyvärr har man ju väldigt olika sätt att hantera det och i vår familj är jag den som mår sämst av vår situation i det vardagliga livet. Det kan vara väldigt frustrerande ibland eftersom det känns som om M inte mår dåligt alls men han lägger bara mer fokus på att vara orolig för att jag mår dåligt.
Har inte IVF-kliniken någon kurator eller psykolog kopplad till sig? Det är ju annars en väldigt bra "outlet" för känslor kring det här.
Kram

Svar: Tror inte heller att någon runtom kan förstå, hur gärna de än skulle vilja. "Problemet" med min sambo är att han är så övertygad om att vi kommer lyckas när det väll blir dags att han inte känner någon större oro. Jag är tvärtom...oroar mig nästan hela tiden för att vi ska misslyckas eller inte ens få till något försök. Vissa dagar kan jag och min sambo prata, då känns det som han förstår mig och han kan även yttra lite egna tankar och lite oro han har. Men andra dagar är vi på helt olika nivåer och då blir tyvärr mer krock än samförstånd.När vi ska till Huddinge så kommer jag be om att få prata med någon kurator eller psykolog så att jag kan få ur mig lite frustration och ångest.
Kramar
Längtan efter att bli en familj

Louise
2015-03-31 @ 07:23:32

Hej! Först och främst beklagar jag beskedet som du fick. Att det ska behöva ta så lång tid! Jag vet inte vad jag kan skriva för att få dig att må bättre. Jag frågar mig vad jag skulle göra. .Det är jobbigast precis när man har fått beskedet. Försök tänka ut något som du kan göra nu men som blir svårare när ni får barn. Något du/ni tycker är kul. En resa, en hobby, gå på bio eller massage etc. Sådant som kan göras spontant utan att behöva tänka på barnvakt. Det är i alla fall så jag försöker leva. Stor kram till dig

Svar: Ja, jag fattar inte heller varför det ska ta så lång tid. Tyvärr så får jag försöka bita ihop och bara vänta. Och du har rätt, det var jobbigast precis när jag fått beskedet. Och det är fortfarande jobbigt men på något sätt rullar det ändå på nu. Det som oroar mig är att jag börjar bli förvirrad och tappar tidsuppfattningen lite (jag blandar ihop dagar och datum).Har försökt börja tänka lite som dig, att göra saker som jag inte kan göra sen om jag får barn. Det är svårt eftersom längtan är så stor. Men en del saker går.... vissa saker har jag och min sambo som tradition att göra en gång per år. När vi gör någon av dessa saker försöker jag tänka att det är sista gången jag gör det som barnlös :)
Kram
Längtan efter att bli en familj

Jennie
2015-03-31 @ 22:05:42

Igen så känner jag igen mig så i ditt inlägg, både det du skriver nu och det du skrev senast. Min sambo mådde inte alls lika dåligt som jag. Så här i efterhand känner jag nog att det var bra att vi inte båda drogs ner, men samtidigt fick det mig att känna mig som att det var fel på mig som mådde så dåligt. Han förstod inte och jag försökte förklara men hade också andra att prata med.

Jag fick missfall och då tog jag kontakt med en kurator på det sjukhus där jag var för skrapning. Hade mått dåligt även innan men inte orkat ta tag i det. Sedan fick jag kontakt med en bra psykolog via företagshälsan, men det krävde ju att jag pratade med min chef om situationen. Som tur är har jag en förstående chef.

Jag skrev mycket om hur jag kände. Det hjälpte lite. Men jag vet inte hur man står ut för det är något som man bara gör. För att man måste antar jag. Jag vill ändå säga att ge inte upp... Förstår att det måste kännas FÖRJÄVLIGT och kanske är det bäst med en paus från alla bloggar nu medan ni väntar på IVF, men ni har fortfarande möjligheter kvar. Förstår om du inte tror på det, det gjorde inte jag, men det är så.

Jag hoppas åt dig om du inte vågar. Många kramar

Svar: Känns skönt att veta att det finns andra som kan förstå vad man själv känner och går igenom. Även om jag såklart helst av allt hade velat att ingen behövde gå igenom det här... Kan precis som du känna att det är fel på mig som mår så dåligt och som fastnar så i alla tankar på barn. Ibland kan jag få dåligt samvete också för att jag inte mår sämre än vad jag gör. För att jag faktiskt orkar gå till jobbet, för att jag faktiskt kan skratta vissa stunder. Tror dock att hjärnan hjälper till mycket här för annars hade jag nog gått under helt.
Min chef har pratat om att de har psykolog via företagshälsan. Men jag är lite orolig att den personen inte skulle förstå mina känslor. Är ju en väldigt svårt situation att sätta sig in i för de som inte varit där (tyvärr). Så ska försöka få tag i någon via IVF kliniken, de har ju iallafall en hel del erfarenhet av detta.

Ja, det är väll som du skriver, man står bara ut. Tiden slutar inte att gå för att jag mår dåligt. Jag försöker att inte ge upp, att inte hålla ut. Bara för att jag måste, och så länge chansen finns att lyckas så måste jag hoppas. Vet dock inte hur jag ska orka om vi skulle misslyckas på våra försök.

Tack så mycket <3 Kramar
Längtan efter att bli en familj

Mot Ett +
2015-04-03 @ 08:12:23
URL: http://motettplus.blogg.se/

Min man förstår inte heller riktigt min frustration och mitt mående. Vi har dock "bara" försökt i 1,5 år och är inne på tredje kuren ned tabletter. Men jag kunde inte tro att allt skulle ta så här otroligt hårt på mig. Han har mer inställningen att det blir när det blir. Kan liksom inte prata med honom ordentligt, jag har flertalet gånger tänkt om jag ska ringa till en psykolog jag hade förr i tiden, bara för att få ventilera. Det är rätt skönt att få prata med en professionell om du kan tänka dig det.

Massor med karmar till dig. 💕

Svar: Vi har inte riktigt försökt i ett år än. Men tiden känns ändå som en evighet. Speciellt med tanke på att jag vet att vi med största sannolikhet inte kan bli gravida själva och att jag kommer få vänta i minst nio månader till (då kommer vi ha försökt i nästan två år -känns som en oändlighet i detta sammanhang).Skulle vara skönt att ha någon att prata av sig med. Måste bara våga ta det där steget. Tycker absolut att du också ska ringa till din psykolog du hade förr.
Kramar tillbaks <3
Längtan efter att bli en familj

Tove
2015-04-07 @ 21:34:13
URL: http://tovesvensson.se

Hej gumman!
Du behöver verkligen få prata med någon! Har du frågat din läkare om det finns en psykolog där, som är insatt i ofrivillig barnlöshet och alla behandlingar och känslor kring detta? Jag tror att jag nämnt det tidigare, men jag träffade en psykolog på Sahlgrenska vid tre tillfällen. Det var jätteskönt att få prata! dessutom med någon som inte känner mig...

Angående sjukskrivning, å har du rätt till det pga barnlösheten. Om du känner att depressionen handlar om mer än barnlösheten, så måste du även vända dig till vårdcentralen.

Jag håller med om att det kan vara svårt att mötas i detta som partners om man sörjer och bearbetar på olika sätt!

Jag vill önska dig att tiden går fort fram till PGD! Väntar själv på att få påbörja en sådan behandling!

Många, många kramar!

Svar: Hej <3Tack för din kommentar. Ska höra när jag ska till Karolinska (där jag ska göra PGD), om de har någon samtalskontakt jag kan få prata med. Skulle vara skönt att få prata av sig lite.

Har så svårt med det där att känna när det är dags att känna att man måste varva ner. Än så länge orkar jag ju gå till jobbet men vill ju helst ha hjälp innan jag brakar ihop helt.
Tack så mycket, har läst att du också ska få göra PGD. Men ni är också tvungna att vänta ett tag va?
Kramar <3
Längtan efter att bli en familj

fladdertanke
2015-04-10 @ 08:47:24

Åh nej!

Jag känner så för dig. Förhoppningsvis, om ett tag, när allt har fått smälta in så hittar du och din man något att fokusera på. Åtminstone fram tills dess att sjukhuset hör av sig igen. Något att göra för Er skull. Ring till kliniken som gör IVF behandlingen. De brukar kunna rekommendera bra samtalskontakt er.

Massor med styrkekramar

Svar: Min sambo har lätt för att fokusera på annat. Jag har inte lika lätt men det går iallafall lite lättare nu. Försöker tänka att nu har jag ju åtminstone en ungefärlig tid för när vi kommer få hjälp. Och jag har hela sommaren att fokusera på annat. Ska höra med kliniken så att jag kan få hjälp med en samtalskontakt. Kramar <3
Längtan efter att bli en familj

Tove
2015-04-25 @ 19:45:43
URL: http://tovesvensson.se

Hej Susse!
Ja, vi måste också vänta ett tag. Vi skaffade kattunge som vi lägger vår energi på!:-)

Många kramar!

Svar: Hade för mig att jag hade läst det. Skönt att ha något annat att lägga fokus på under tiden =)Kramar
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0