Att leva men ändå inte

Tänkte att jag skulle försöka mig på att skriva ett inlägg. Har massa tankar som snurrar runt i huvudet som jag skulle vilja skriva om. Samtidigt känns det som att det seplar ingen roll vad jag skriver just nu. För tillfället känns det mesta jag gör ganska meningslöst. Jag lever och "gör vad jag ska", men ingenting känns speciellt viktigt. Det jag mest av allt vill, min högsta önskan känns återigen ljusår bort. Om det tar den tiden jag senast fick höra så blir det ett försök tidigast i slutet av året. All väntan tär något otroligt på mig. Och det värsta är att det ligger utom min kontroll, det finns ingenting jag kan göra. För varje negativt besked som vi får känns det som att jag tappar en liten bit av mig själv. Hur många bitar kan man egentligen tappa innan man är helt förlorad? Och kan man någonsin få tillbaka de där bitarna man en gång tappat? Även om jag skulle få tillbaka de bitar jag tappat tror jag att de kommer vara som med vissa sår, de kommer för evigt att lämna vissa ärr efter sig.
 
Jobbet går fortfarande skapligt men jag märker att jag får allt svårare att fokusera när jag är där. Den senaste tiden har vi även haft otroligt stressigt av olika anledningar. Känns som att man knappt hinner andas emellanåt. Man skulle ju kunna se dessa stunder som något positivt då jag inte har tid att tänka på min barnlöshet då. Men dessvärre har stressen på jobbet mer negativ inverkan än positiv för min del. Ibland vill jag bara lägga mig ner och gråta på jobbet. Jag kan inte låta bli att tänka "är det så här jag ska ha det resten av livet? Stressa ihjäl mig över att ta hand om och utveckla alla andras barn samtdigt som jag aldrig någonsin kommer att få ett eget barn att uppfostra, utveckla och älska?" Har ändå kunnat hålla undan mina känslor ganska bra på jobbet, min sköld som jag omslutit mig av sitter där den sitter. Jag biter ihop och lyssnar till alla andra samtidigt som jag skriker inombords. Idag ruckades dock min sköld lite på jobbet. Vi hade vila och jag låg inne i ett rum med de yngsta barnen, de som skulle sova. Låg bredvid ett barn som först hade lite svårt att varva ner men efter en stund vände sig h*n om, tog tag i min tumme och lade handen på mitt huvud/kind och somnade. Drabbades av en sådan känslovåg att det var svårt att hålla tårarna borta.

Om jag ska nämna något positivt som händer i mitt liv så är det att alla helger ändå fram till slutet av maj har jag något inbokat. Ibland hela helgerna och ibland bara lördagarna. Det rör sig om alltifrån att vara flytthjälp till att åka till Ullared. Det är skönt för då har jag andra saker att fokusera på. Förhoppningsvis kan jag koppla bort de jobbiga tankarna någorlunda de närmasta helgerna. Och kanske, kanske får det tiden att gå lite snabbare.

Vill avsluta inlägget med att tacka för alla otroligt fina, stöttande och värmande kommentarer som jag fick på förra inlägget. Känns så bra att veta att man iallafall inte är ensam i sina känslor och att andra vet vad man går igenom (känns fel att skriva så eftersom jag inte önskar någon annan att gå igenom det vi gör men tror ni förstår vad jag menar). Ni är så otroligt fina allihopa och det känns så himla orättvist att vi alla ska behöva gå igenom det vi gör.
 
KW
2015-04-18 @ 20:38:50

Tack för din blogg. Är så skönt att få läsa om andra som går igenom samma sak. Det hjälper mig när det är som tyngst. Detta inlägg var precis som det vore jag som skrivit. Känner precis så här just nu.
Jag hoppas att det löser sig för er snart.
kram

Svar: Tack för din kommentar =) Även om man inte önskar någon att behöva gå igenom samma sak så känns det skönt att veta att det finns andra i samma situation. Andra som vet vad man går igenom.Tack.
Kram
Längtan efter att bli en familj

Lisa (längtanefterlillal)
2015-04-19 @ 08:00:40

Önskar jag kunde skriva nåt som bara kunde fixa till allt i ett nafs! ❤
Men jag tänker på det du skrev med stress. Det vi befinner oss i är ett väldigt stort stressmoment, nåt väldigt stort i liv. Att du inte känner att du orkar med stress på jobbet, är för att den bägaren förmodligen redan är full. Så känner jag när det blir för mycket på jobbet just nu. Att det hade varit skönt om det åtminstone hade varit lugnt där, så att jobbet kunde vara där man hämtar energi. Annars blir det ju stress som präglar livet, både på jobbet och privat. Och då är det inte konstigt att det bara känns för mycket och att man tappar fokus som man är van att ha. Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta att ni får komma igång så snart som möjligt, så att ni får nåt positivt i detta att fokusera på. ❤
Tycker att du verkar vara en jättego tjej, du är modig och klok och jag tycker du är superbra som delar med dig hur allt faktiskt kan kännas. ❤
Stor kram till dig!

Svar: Tack för din fina kommentar. Det värmer mycket att så många bryr sig trots att jag aldrig träffat er <3 Känner också att det hade varit lättare om det hade varit lugnt på jobbet. Tack så jättemycket fina du <3 Jag hoppas också att vi får sätta igång snart men tyvärr får vi försöka ställa in oss på att det blir tidigast i slutet av detta året.
Tycker du verkar vara en väldigt klok och go tjej du också :) Tycker du skriver så himla bra i din blogg och sätter verkligen ord på dina känslor <3 Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni kommer lyckas på ert nästa försök.
Kramar
Längtan efter att bli en familj

Sara - Längtan efter bebis
2015-04-19 @ 19:07:40
URL: http://langtanefterbebis.se

Vet inte vad jag skall skriva, men jag tänker på dig och hoppas att det skall gå bra för er sen!!
Har du pratat med någon om allt detta? Sjukhuset borde ha någon psykolog eller kurator som man kan få prata med.

Kram!!

Svar: Tack så mycket, alla fina kommentarer värmer jättemycket =) Jag hoppas så att ni kommer få ett plus på stickan när det väl blir dags att testa.Har inte pratat med någon än men tänker att när jag får komma på första mötet i Huddinge så ska jag be om en samtalskontakt.
Kram
Längtan efter att bli en familj

www.drommamedpcos.bloggo.nu
2015-04-20 @ 08:51:23

Vill bara säga att jag vet hur det är att arbeta med andras barn. Strongt av dig att du gör det. Jag fick sluta efter x antal år. Det gick inte längre. Det känns som livet står på nån typ av paus medan man kämpar i detta, men tiden går liksom ändå för man blir ju bara äldre hela tiden. Man går sönder efter varje steg som blir fel, min tanke har varit att jag blir hel den dagen jag får upp de efterlängtade på bröstet..men om den dagen inte kommer så då vet jag inte hur man läker..

Svar: Exakt så känns det, som att livet är pausat samtidigt som att tiden går. Vet inte om jag kommer orka fortsätta jobba med barn om jag själv inte lyckas bli gravid. Men vet inte heller vad jag skulle göra istället. Vad jobbar du med nu? Jag känner också att den dagen jag har mitt barn i min famn så kanske livet kan börja bli normalt igen, men innan dess kommer livet att fortsätta falla sönder. Och skulle jag aldrig bli gravid? Nää då vet jag inte hur jag ska fortsätta leva...
Längtan efter att bli en familj

Dujaghanvi
2015-04-20 @ 09:31:03

Sådär kände jag med. Fler och fler bitar bara föll. Orkade inte hålla ihop det längre till slut och blev sjukskriven. Nu menar jag inte att vara negativ..men ibland måste man lyssna på sig själv och göra det man mår bra av, inte det man "ska" eller "förväntas" göra. Hoppas det blir en kort väntan för er!

Svar: Känns som att det är så det kommer att bli för mig. Men vet inte hur jag ska göra, mår dåligt psykiskt men känner mig ju inte sjuk så att jag inte kan jobba. Tycker att det är svårt :/ Förstår vad du menar. Men tyvärr måste ju en del av de där vardagliga sakerna göras, jag tänker typ på att diska och tvätta m.m.Tack =)
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0