Sjukvården, ett skämt?

Missförså min rubrik rätt. Vet att Sverige är ganska högt rankat vad gäller sjukvård. Men jag har lärt mig att just när det gäller IVF ligger inte Sverige speciellt högt. Och en annan sak jag fått erfara flera gånger är att bemötandet kan vara under all kritik. Något jag återigen fick uppleva idag.
 
Som jag skrivit förut ska jag gå på uppföljning med jämna mellanrum för att ta nya prover och göra VUL. Har inte fått någon tid bokad utan de har sagt att jag ska ringa samma morgon och få en jourtid. Anledningen till detta har enligt den klinik jag går på varit, att de är en akutmottagning och därför inte har vanliga tider utan bara jourtider. Därför ringde jag direkt när de öppnade imorse, klockan sju. Skulle bli uppringd klockan 7.45. klockan hann bli 8.05 innan de ringde. Men någon jourtid kunde jag inte få för det är bara för akuta fall och det var ju inte mitt fall. Förklarade att jag ringt senast i onsdags och blivit tillsagd att ringa och ta en jourtid. "Ja, det jag kan ge är en vanlig tid klockan nio nu på morgonen", (klockan var nu 8.10 och det tar en timme bara att ta sig till sjukhuset från mig). Sa att jag inte hade någon möjlighet att ta den tiden. Fick då till svar att "Nu har vi ju en vanlig tid att ge så då kan vi inte ge någon jourtid" Kände mig jättearg och ledsen och försökte hålla tillbaka tårarna. Frågade iallafall varför de hela tiden sagt till mig att de inte har några vanliga tider utan endast jourtider. Hon "förklarade" att de inte brukar ha några vanliga tider men nu hade de antagligen fått en avbokning. Det hon kunde erbjuda var en tid på måndag samt en telfontid idag klockan 11. Jag frågade hur jag skulle göra med Fragmin sprutorna (hade en kvar till idag) och proverna jag skulle ta. "Det får du ta med läkaren som ringer", svarade hon. Efter att ha lagt på kunde jag inte hålla tårarna tillbaka och började gråta. Antar att det kan vara lite gravidhormoner i rörelse.
 
Vet att hon som ringde sa att jag skulle bli uppringd klockan elva, skrev nämligen ned det direkt hon sa tiden. När klockan var 11:25 ringde jag sjukhuset igen för att bli uppringd. Blev uppringd 11:35 och frågade varför läkaren inte hade ringt, Fick då höra att det var klockan 12 som läkaren skulle ringa och att hon låg lite efter så det kunde bli lite senare. Och senare det blev det, klockan hann bli nästan 14:30 innan läkaren ringde, hade hunnit bli skapligt arg igen. Men höll mig ändå sansad under samtalet, även när läkaren sa att "ja, det är lite svårt att avgöra över telefon och inte har dig här". Det enda jag svarade då var att jag skulle ha fått en jourtid men hon som ringde upp ville inte ge mig det. Läkaren hade inte heller någon koll på mig, hon hade läst det som skrivits om mig men förstod inte allt då läkarna tydligen har olika sätt att skriva på och det inte var lätt att tolka de andras sätt att skriva. Fick en hel del frågor som jag knappt kunde svara på.  Det slutade iallafall med att jag fick nya Fragmin sprutor utskrivna. Fick även höra att "om graviditeten fortskrider kan du behöva ta Fragmin sprutor under hela graviditeten". Är väl medveten om att mycket kan hända kring graviditeten men på hennes sätt att säga lät det som att det var mer troligt att den inte skulle göra det. Eller är jag bara känslig?
 
Ska till sjukhuset på måndag. Så nu får jag fortsätta att vara nervös ända tills dess. Hade sett fram emot att komma dit idag och få se (förhoppningsvis iallafall) lilla Pyret <3 Tror att det var därför känslorna svämmade över när det inte blev av idag.
Pånolligen
2016-10-15 @ 07:14:40

Ja du ibland är de verkligen som hej kom och hjälp mig. Jag håller med. Här kan de inte läsa varandras anteckningar heller mellan klinikerna så man får förklara allt igen varje gång man ska nånstans. Tycker att alla inom region lång borde kunna läsa allt. Jag har också fått riktigt okänsliga kommentarer när jag åkt In akut. De allra flesta är bra på att ta människor men vissa borde nog byta jobb. Varför får du fragminsprutor? För äggstockarna? Låter som läkaren tog i väldigt mycket när de sa att du kan få ta dem hela graviditeten. Jag har ju känt som du varje gång efter ivf och har haft förstorade äggstockar men har alltid låtit det gå över av sig självt vilket det gjort. Mår du inte bättre nu också? Tycker du ska prata med din ivfklinik om det inte är om du haft kontakt med då de har mer koll. Hoppas att ni får se det lilla knytet på måndag iallafall!! 😍

Svar: Det här är t.o.m. samma klinik, och samma mottagning. Menmen, får väll vara glad att jag får komma dit på måndag. Ja, de flesta är ju det men tyvärr inte alla. Och man befinner sig redan i ett känsligt och utsatt läge :( Mitt hb värde var inte bra, så får Fragmin sprutor för att de ska tunna ut blodet och motverka blodpropp. Vet i ärlighetens namn inte om det har något med att äggstockarna är förstorade att göra. Jag, jag mår bättre nu =) Antar att jag får fortsätta med dem för säkerhets skull, då jag aldrig fick göra några prov igår. De kanske vill ta det säkra före det osäkra eftersom de inte vet om mitt hb värde. Tänkte att jag ska ringa min IVF klinik på måndag :) Mitt landsting erbjuder inte KUB och jag vill göra det samt NIPT. Det hoppas vi också <3
Längtan efter att bli en familj

Ida
2016-10-15 @ 11:25:55

Men va jobbigt 😔 Men de går fort till måndag ☺ Håller timmarna 🖒

Svar: Ja, det gör ju det egentligen. Men hade ställt in mig på fredag ;)
Längtan efter att bli en familj

Pånolligen
2016-10-16 @ 11:39:21

Jaha då förstår jag sprutorna. Stort lycka till imorgon! 😘




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0