Symptom eller psykiskt?

Har tänkt att jag ska försöka skriva lite varje eller åtminstone varannan dag. Men sen blir det inte så ändå. Får försöka skärpa till mig helt enkelt. Om detta nu går vägen, vill jag ha dokumenterat så mycket kring detta som möjligt. Plus att ni kommer med många bra och fina kommentarer när jag oroar mig, vilket får mig att känna mig lite lugnare. Dessutom känner jag mig tacksam över alla kloka och fina människor det finns därute.
 
Den där krampen i magen som jag skrev om sist kände jag även av på morgonen dagen efter. Men därefter har det varit lugnt. Antagligen tarmarna tillsammans med överstimuleringen som spökade. Jag tror att jag de senaste dagarna har börjat få små graviditetssymptom. Vågar knappt skriva det, för tänk om det inte alls är det och bara "psykiskt", eller att jag försöker känna efter för mycket? I vilket fall, skriver ned här vad jag känt så får tiden utvisa vad det är:
  • Har haft lite dov huvudvärk några gånger de senaste dagarna
  • Brösten ömmar lite till och från, inte speciellt mycket eller ofta egentligen. De gånger det har ömmat har det varit främst på kvällen och sedan morgonen. Men en dag nu i veckan kände jag även mitt på dagen. Och igår när jag var ute och det var kallt, sved och ömmade det något otroligt i bröstvårtorna.
  • Har känt lite svag, knappt märkbart illamående några gånger. Men idag mådde jag illa i stort sett från det att jag vaknade fram till vid tio i elva. Har läst att man kan äta lite salta kex eller liknande men eftersom jag inte äter gluten kan jag inte göra det. Försökte istället med lite salta chips, vilket jag knappt fick i mig. Försökte dricka kaffe och även festis men ingenting av de grejerna fungerade. Var på toa eftersom det kändes som att jag skulle kräkas. Men då jag inte ätit något fanns det inte direkt något att få upp. Fick iallafall i mig en kiwi utan besvär men mådde dock inte bättre. Sen tog jag två små salamiskivor som jag fick ner lätt och de smakade dessutom gott. Sen kom jag på att man helst inte ska äta salami som gravid. Verkar dock inte vara någon fara om man bara fått i sig några. Tänkte mig verkligen inte för, men tror inte jag gör om samma misstag igen. I vilket fall, illamående försvann efter ett tag. Men sen skulle jag åka buss en stund senare och då kom illamåendet tillbaka igen. Fick koncentrera mig för att det inte skulle bli värre. Köpte lättsaltade cashewnötter och de hjälpte faktiskt lite. Var tvungen att sitta och vila en stund också. Antar att ingen människa tycker om att må illa, men jag har verkligen svårt för det. Blir nästan aldrig magsjuk och och hade nästan hunnit glömma hur det känns att må illa. Och då antar jag att det kan bli bra mycket värre än det jag kände idag. När jag mår illa brukar jag önska att jag kräks för då brukar det kännas bättre efteråt. Samtidigt känns det lite skönt att få ett tecken på att jag är gravid. Kom på att jag även testade att ta en postafen direkt när jag började känna av illamåendet men den hjälpte inte. Får väll se om illamåendet blir värre sen längre fram. Då kanske jag måste köpa ett sådant där armband mot illamående.
  • Vet inte om det här är cravings eller bara psykiskt hos mig. Men jag har fått sug efter olika saker. Det håller i sig i ett par dagar och ändrar sig sen. För liter mer än ev vecka sedan var jag jättesugen på kräftor i flera dagar (älskar kräftor annars också). Sen i lördags åt vi det men då hade suget hunnit försvinna och istället var jag väldigt sugen på kinamat. Har faktiskt ätit det ett par gånger de senaste dagarna och nu är jag inte sugen på det alls. Idag mitt på dagen (efter att illamående hade gått över) blev jag plöstsligt lite småsugen på sushi. Och det är lite konstigt då jag inte alls tycker om sushi.
  • Jag är inte mer hungrig än vanligt men däremot när jag blir hungrig blir jag riktigt hungrig snabbt.
  • Måste gå upp en gång, antingen mitt i natten eller tidigt på morgonen varje dag för att kissa.
Förutom detta är jag även mycket trött och blir nästan helt slut då jag gjort något "aktivt" under dagen. Vet dock inte om detta är ett symptom då jag lätt blir trött i vanliga fall också.
 
Imorgon har vi tänkt ta ett digitalt test igen och vi hoppas verkligen att det visar på 3+. Vi har varit lite i valet och kvalet om vi ska testa igen eller inte. Men då jag ska till sjukhuset på uppföljning på fredag känner jag att jag vill vara lite förberedd på om VUL inte skulle visa någonting. Ska till sjukhuset själv då sambon tyvärr inte kan följa med, känns ganska jobbigt eftersom vi fortfarande inte vet helt säkert.
carolina
2016-10-12 @ 20:47:08

Jag tittar in här väldigt ofta för o titta om du skrivit nåt :) exakt som du är nu var jag i början med aptiten och maten :) när jag väl blev hungrig så var jag tvungen och äta då i samma sekund typ. Jag var även konstant törstig och åt mycket frukt, det suget höll i sig under hela graviditeten. Lycka till på fredag. Kram

Svar: Roligt att höra att du läser ofta =) Om det blir positiva besked på fredag ska jag försöka uppdatera här lite oftare =) Härligt att höra att någon känner igen sig i de symptom man har. Jag är också mycket törstig, eller rättare sagt torr i munnen. Förut var jag extrem torr i munnen när jag vaknade men det har blivit bättre. Ska försöka äta mera frukt då jag tror att det fungerar att få i sig även om jag skulle må illa. Tack så mycket <3 Kram
Längtan efter att bli en familj

Fladdertanke
2016-10-12 @ 21:04:19

Jag sov stående de första typ 17 veckorna av min graviditet.. men så tidigt som du är nu kände jag knappt några symtom alls ännu. Så de verkar ju absolut lovande att du känner så mycket redan!

Försök att inte fortsätta testa sen. Nu är du gravid tills motsatsen bevisas. ♡♡♡


Svar: Haha, sådana problem har jag inte riktigt än ;) Idag kunder jag dock inte somna om efter att ha varit uppe på morgonen. Ja, sen blir jag lite orolig om allting är symptom eller om jag överanalyserar. Dock är illamåendet lite svårt att överanalysera känner jag ;) Nää, jag vet =) Ska inte testa efter det imorgon <3 Vill som sagt bara vara lite förberedd ifall det skulle kunna blir skit på fredag. Kram <3
Längtan efter att bli en familj

Pånolligen
2016-10-13 @ 08:58:37

Jag känner också igen dina symptom. Jag trodde aldrig att man kunde få så pass tidiga symptom som jag fick innan testdag tom!! Men jag kräktes redan några dar innan dess. Det låter mycket lovande det här tycker jag! Btw, köpte de dör armbanden för några veckor sen och det var 160 kronor jag aldrig får se igen. Jag kunde lika gärna kastat den i sjön. Funkade inte alls på mig, men alla är vi ju olika :) lycka till imorn!

Svar: Läste ditt inlägg från igår precis efter att jag hade publicerat mitt eget. Blev lite lättad av att läsa någon som har liknande symptom som en själv :) Förutom när jag försökte kräkas igår har jag bara kräkts en gång innan. Tror att det var innan testdag om jag inte minns fel, jag skulle borsta tänderna och fick kväljningar. Tänkte att det kanske kunde vara ett tecken men trodde mest på att det var ett "psykiskt" tecken. Har känt kväljningarna någon mer gång från tandborsten men inte så att jag har behövt kräkas. Haha okej, då kanske jag ska strunta i det där armbandet. Beror på hur illamående jag blir, idag har det varit lugnt så =)
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0