IVF 2, Sprutdag 1 och samtal

Idag har jag tait min första injektion på det andra IVF med PGD försöket. När det var dags att ta sprutan fick blev jag lite nojig och kunde inte ta den. Satt i vardagsrummet med min sambo. Vet inte om jag fick någon form av prestationsångest men klarade inte av att ta sprutan när sambon var i samma rum, det spelade ingen roll att han tittade bort. Jag var tvungen att gå in i sovrummet och då gick det direkt.
 
Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag inga förhoppningar alls inför detta försök. Eller, det är klart att jag hoppas men jag tror inte alls att det kommer att gå. Känns bara tomt och som att jag gör detta för att få det avklarat. Extremt negativt tänkande, jag vet. Men jag klarar inte av att tänka positivt nu. Alldeles för mycket har gått emot och gått fel hitills i mitt liv. Så varför skulle detta egentligen lyckas?
 
Skrev i förra inlägget om att jag kontaktat vårdcentralen för att få prata med en kurator. Där hade de dock långa köer. Så i måndags ringde jag till kuratorn på sjukhuset. Hon var äntligen tillbaka efter sin semester och jag fick en tid på fredagen (igår). Jag är en person som har jättesvårt för att öppna mig för andra och jag stänger in mycket inom mig och gråter i smyg. Därför var jag nära att strunta i att ta mig till sjukhuset när det väl var dags. Men jag gjorde det. Och det är jag glad för. Var skönt att få prata av sig. Hann inte mer än sätta mig innan tårarna började rinna. Det är svårt att säga redan nu om samtalen kommer att få mig att må bättre men jag hoppas det. Eftersom jag inte gått hos kurator tidigare vet jag inte heller om hon är bra eller inte. Hade svårt att få något ordentligt intryck av henne. Hon var dock bra på att lyssna och bekräfta det jag känner. Hon verkar ha ganska lång erfarenhet av att prata med kvinnor som kämpat med ofrivillig barnlöshet. Hon verkar också vara en bra människokännare. Var flera gånger hon "träffade rätt" på min personlighet. Jag frågade lite om sjukskrivning vilket hon sa var svårt att få nuförtiden när det gäller ofrivillig barnlöshet. Dock rådde hon mig att kontakta läkare då hon tyckte jag verkar vara en person som går i det längsta med saker och ting, att jag inte riktigt lyssnar till mig själv utan kör på för att jag sätter press på mig själv om att prestera och vara andra till lags (får dåligt samvete om jag säger nej o.s.v). Detta stämmer så väl in på mig och min kurator menade att det finns en risk för att om jag inte ringer läkare kommer jag till slut att hamna i en depression. Känner mig redan lite deprimerad men antar att hon menar att det till slut kommer braka dänn helt. Hon sa även att jag måste tillåta mig själva att känna de känslor jag gör,att släppa ut dem och att det är okej. Jag borde även tänka mer på mig själv, sätta mig själv först och göra saker jag mår bra av. Allt detta kanske låter lätt och självklart. Men för mig är det svårt eftersom jag verkligen inte är en sådan person.
www.drommamedpcos.bloggo.nu
2016-09-05 @ 08:20:51

Tror vi är väldigt lika som personer känner jag. Bra du fann att kuratorn var någon som gick att prata med. Skulle sågärna vilja hitta nån..nån som pratat en del med såna som vi. Jag var ju sjukskriven i vintras men hade flera orsaker som stärkte barnlösheten annars hade det varir svårt. Å känner som du inför försök..vet inte hur jag ska påbörja sista försöket. Är livrädd. Å en liten del av mig vill få det ur vägen. Men har så mkt utgifter nu så har inte råd heller. Är ju ändå en runt 3000:- som skall ut. Nä vi får se. Men försök ta hand om dig själv (jävligt svårt när man är en som tar hand om andra men du tjänar inget på det) Nu försöker vi bara hålla ihop eller hur :) det är på den nivån man är. Det här vart kanske snurrigt värre inlägg :)Kram

Svar: Jag tror också att vi är lika som personer. Känns så när jag läser din blogg =) Jag hoppas att det ska fortsätta att kännas bra med kuratorn. Hon sa inte så mycket första gången vi träffades utan lyssnade mest. Men var skönt att hon inte skulle börja ifrågasätta hur jag ska tänka eller göra. Ja det blir mycket pengar, mitt frikort gick precis ut. Så nu har jag fått börja betala igen, både för läkarbesök och mediciner och det är inte billigt =( Ja jag försöker ta hand om mig själv men det är svårt och jag har så svårt att säga nej till andra =( Ja, absolut -vi håller ihop =) Önskar jag hade några råd att ge angående ert sista försök men vet tyvärr inte då jag är i samma (nästan) situation själv. Säger som du skrev till mig -ta hand om dig och se till att göra saker du mår bra av (svårt, jag vet). Kram
Längtan efter att bli en familj

Jossan
2016-09-05 @ 21:58:28

Hej, jag känner igen mig i dina tankar, det känns som att du är där jag var för några år sedan. Nu är jag mamma till en snart tvååring. Jag vet att det känns hopplöst men det finns hopp! För mig tog det 6 försök, vilket jag aldrig trodde jag skulle orka men jag gjorde det, även om jag mådde extremt dåligt på slutet. Var snäll mot dig själv. Unna dig saker om du har möjlighet, typ en weekend med sambon (trots att du kanske knappt vill) eller en god hämtmiddag när du verkligen inte orkar laga mat. Jag vet att det inte gör att problemet försvinner, men det kan göra väntan lite mer uthärdlig. Jag håller alla tummar för dig!

Svar: Grattis till din tvååring =) Jag försöker att inte ge upp men det är svårt.Försöker att unna oss saker. Vi var iväg i Göteborg i helgen, det var trevligt. Nää, tyvärr finns det inget som gör att problemet försvinner, men sådana saker kan få livet att rulla på lite lättare.
Längtan efter att bli en familj

Jossan
2016-09-05 @ 22:04:12

Och förresten blev jag sjukskriven, för depression/ångest då men den kom ju främst av barnlösheten. Jag jobbade dock 50 % eller 75 % i olika perioder. Min sambo är för övrigt förskollärare och tyckte det var så orättvist när en del föräldrar knappt verkade vilja vara med sina barn, medan vi så gärna ville ha ett barn och skulle göra vad som helst... Han bytte faktiskt jobb en tid just på grund av det. Nu jobbar jag deltid och vi pusslar med tider för att kunna hämta så tidigt som möjligt på förskolan. Jag tror och hoppas att du också kommer göra det om några år!

Svar: Aha okej. Jag tror jag skulle behöva vara hemma. Får nästan panik på kvällarna när jag ska lägga mig och vet att jag ska upp dagen efter. Ja, jag känner igen de tankar din sambo har. Man ser och hör så mycket man inte vill när man jobbar på förskola. Och då blir man ännu mer bitter, tror inte jag skulle bli världens bästa mamma men vet att jag skulle gå in helhjärtat i rollen som mamma och verkligen ta vara på tiden med dem. Åhh, låter helt toppen med att ni pusslar för att ert barn inte ska behöva vara så länge på förskolan. Önskar att fler som hade möjlighet gjorde så. Tack för stöttning och peppning!
Längtan efter att bli en familj




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0